Test marży: spór o stawki hurtowe i audyt [NOWE]

Publikacja: 15.01.2012 09:12

W przyszłym tygodniu, we wtorek, w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej odbędzie się spotkanie w sprawie metodologii testu marży i testu ceny (MS/PS), na podstawie których UKE dopuszcza do obrotu handlowego nowe oferty dostępowe Telekomunikacji Polskiej.

Zmiana metodologii, jaka jest przedmiotem aktualnych konsultacji, jest inicjatywą UKE. Operatorzy alternatywni wskazują na dwa główne dla nich problemy związane z obliczaniem kosztów świadczenia usług (TP musi wykazać, że operatorzy alternatywni będą mogli konkurować z jej nową usługą detaliczna na bazie obowiązujących stawek na usługi hurtowe w jej sieci), branych pod uwagę w teście. UKE proponuje, aby operatorzy alternatywni (altneci) uśredniali koszty świadczenia usług BSA (popularniejszych, ale w hurcie droższych) i usług LLU (mniej popularnych, ale w hurcie tańszych). W efekcie średnie koszty altnetów byłyby niższe, dzięki czemu również TP mogłaby obniżać stawki detaliczne. Według opinii jej konkurentów UKE szuka drogi, dzięki której TP mogłoby w zgodzie z aktualnym reżimem regulacyjnym obniżyć detaliczne ceny i skuteczniej konkurować na rynku.

Drugim problemem jest oczekiwanie UKE, iż operatorzy alternatywni będą audytować dane o strukturze kosztów, jakie przedstawiają UKE w ramach testów marży i ceny (tak, jak swoje koszty audytuje TP). Koszt takiego audytu szacowany jest na 500-700 tys. zł. Większość operatorów alternatywnych nie chce go ponosić (poza Netią i Telefonią Dialog żaden na większa skalę nie konkuruje z TP na rynku dostępowym w jej własnej sieci). Inni wskazują, że mniejszych operatorów w ogóle na to nie stać, więc ich dane nie będą brane pod uwagę w testach.

KOMENTARZ

Naszym celem jest weryfikacja kosztów podawanych do testu MS/PS ponieważ bardzo od siebie odbiegają pomiędzy poszczególnymi operatorami, a wyciągana z nich w teście MS/PS średnia ma wpływ na wynik testu, czyli zaakceptowanie lub odrzucenie cenników TP. Nie chodzi wcale o to, żeby na siłę obniżać ceny, ale jeśli operatorzy jedni są już po audycie i podają niskie koszty, a ci którzy się nie audytowali podają rażąco wysokie, to chyba można się zastanawiać, czy nie mamy do czynienia z celowym przeszacowaniem. I że ta nieprawidłowość blokuje obniżkę ceny. Testy MS/PS mają chronić operatorów przed zawęzeniem marży, ale nie mogą bez uzasadnienia blokować ruchów cenowych TP.

W przyszłym tygodniu, we wtorek, w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej odbędzie się spotkanie w sprawie metodologii testu marży i testu ceny (MS/PS), na podstawie których UKE dopuszcza do obrotu handlowego nowe oferty dostępowe Telekomunikacji Polskiej.

Zmiana metodologii, jaka jest przedmiotem aktualnych konsultacji, jest inicjatywą UKE. Operatorzy alternatywni wskazują na dwa główne dla nich problemy związane z obliczaniem kosztów świadczenia usług (TP musi wykazać, że operatorzy alternatywni będą mogli konkurować z jej nową usługą detaliczna na bazie obowiązujących stawek na usługi hurtowe w jej sieci), branych pod uwagę w teście. UKE proponuje, aby operatorzy alternatywni (altneci) uśredniali koszty świadczenia usług BSA (popularniejszych, ale w hurcie droższych) i usług LLU (mniej popularnych, ale w hurcie tańszych). W efekcie średnie koszty altnetów byłyby niższe, dzięki czemu również TP mogłaby obniżać stawki detaliczne. Według opinii jej konkurentów UKE szuka drogi, dzięki której TP mogłoby w zgodzie z aktualnym reżimem regulacyjnym obniżyć detaliczne ceny i skuteczniej konkurować na rynku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu