Projekt TouchlessAI, o którym mowa, ma sprawić, że interakcje z drugim człowiekiem oraz przedmiotami w sferze online zostaną wzbogacone o jeden z ludzkich zmysłów. Umożliwi użytkownikom tworzenie i utrzymanie więzi na odległość oraz poczucie sprawczości – np. w kontakcie z produktem.
SoftServe został założony przez studentów Politechniki Lwowskiej. Dziś to prężna korporacja technologiczna z centralami w Austin w Teksasie i we Lwowie. Firma, która zatrudnia na całym świecie 13 tys. pracowników, ma również potężne struktury w naszym kraju. W siedzibach w Gdańsku, Gliwicach, Białymstoku, Krakowie, Łodzi, a także Wrocławiu i Warszawie pracuje ponad tysiąc osób. I to właśnie m.in. polski zespół zaangażowany jest TouchlessAI (otrzymał dofinansowanie z unijnego programu Horyzont 2020), choć innowacyjny projekt realizowany jest w kooperacji m.in. z naukowcami z University College London, Uniwersytetem w Kopenhadze czy Ultraleap, globalnym liderem w zakresie technologii przenoszenia ruchu dłoni do cyfrowego świata. SoftServe tworzy oprogramowania, dzięki któremu użytkownik będzie w stanie poczuć wirtualny dotyk drugiej osoby, z kolei Ultraleap konstruuje specjalny pulpit (prototyp urządzenia jest właśnie testowany). Rozwiązanie będzie inne niż wszystkie technologie haptyczne – będzie w stanie bowiem przekazywać biosygnały, w tym np. puls rozmówcy, co sprawi, że dotyk ten będzie bardziej realny.
Czytaj więcej
Portl, startup z Los Angeles, pracuje nad nowatorskim urządzeniem do tzw. holoportacji. Chodzi o ekran do internetowej komunikacji, które umożliwi przesyłanie obrazu w trójwymiarze.
Ale na tym nie koniec. Firma pracuje również nad audiobookiem wykorzystującym haptykę. Chodzi o to, by słuchacz mógł odczuwać wrażenia opisywane w opowiadaniu. Technologia ta ma mieć także zastosowanie w muzeach, handlu detalicznym czy służbie zdrowia (łącząc technologię haptyczną z wizualizacją oraz dźwiękiem). – W niedalekiej przyszłości rozwiązania bazujące na haptyce będą mogły być zastosowane w zróżnicowanych dziedzinach, w tym także marketingu czy sprzedaży detalicznej. Bodźce dotykowe, oddziałując na konsumentów, mają duży wpływ na ich decyzje zakupowe. Technologia ta może wkroczyć do tych branż i zmienić ich oblicze – komentuje Maciej Szymkowski, R&D Engineer w SoftServe.