Fanów cyfrowej rozrywki czeka „Yazzda”. Quizy ze smartfona

Pieniądze za wiedzę – taka idea przyświeca nowemu projektowi, który wiosną trafi na systemy iOS i Android. Płatne quizy mogą stać się hitem. Na to liczy startup Marka Dworaka. Pomysł przyciągnął już inwestorów.

Publikacja: 07.03.2022 20:56

Startup OpenQuiz chce podbić rynek gier nowatorskim pomysłem

Startup OpenQuiz chce podbić rynek gier nowatorskim pomysłem

Foto: AdobeStock

Pandemia przyspieszyła znane już wcześniej trendy, takie jak wzrost m.in. popularności e-commerce czy gier mobilnych. Teraz czas na kolejną innowację w rozrywce online – i tu swojej szansy poszuka krakowski startup Open Quiz. Spółka stawia na „Yazzdę”, grę łączącą quizy z nowoczesnym modelem biznesowym.

– Większość mojej kariery zawodowej to funkcjonowanie w przemyśle czasu wolnego i mediach, gdzie należy wyważyć aspekty finansowe i artystyczne. Przeważnie model biznesowy polega na tym, że staramy się zainteresować określonym produktem użytkowników i tym samym jak najwięcej ich pozyskać. Następnie ich „komercjalizujemy, wyświetlając reklamę". Budowanie produktu online w całkiem innym modelu biznesowym – gdzie od samego początku chcemy, by użytkownik zapłacił za produkt lub usługę – jest w świecie online niespotykane – tłumaczy Marek Dworak. I zaznacza, że pod tym względem Open Quiz ze swoim flagowym produktem – „Yazzdą” – przełamuje stereotypowe podejście do rozrywki online. – Dla mnie to fascynujące wyzwanie – dodaje.

Marek Dworak przez kilkanaście lat związany był z RMF FM – współtworzył radio i kierował nim. Jest jednym z ojców założycieli Stowarzyszenia Aniołów Biznesu Sterling Angles, a także zasiada w radach nadzorczych, m.in. Gremi Media czy e-Kiosku. Innowacyjny biznes nie jest więc mu obcy.

Czytaj więcej

Nowoczesna edukacja z Polski podbija świat

Twórcy „Yazzdy” podkreślają, że chcą na nowo zdefiniować znaczenie cyfrowej rozrywki i stworzyć nowy model działania na globalnym rynku e-gamingu. Upraszczając – treści w internecie są na ogół darmowe, ale często byle jakie. Open Quiz zaprasza użytkowników mówiąc – zapłać kilka złotych i sprawdź, co potrafisz w swojej ulubionej dziedzinie. I tym Yazzda różni się od zwykłego quizu – to gra płatna, o pieniądze, choć nie hazard. Rozgrywka odbywa się w czasie rzeczywistym i startuje co 30 sekund w różnych kategoriach. Startup informuje, że próg wejścia jest niski, a wpłacona stawka i kupione w grze koła ratunkowe (gdy pytania okazują się zbyt trudne) łączą się w pule wygrywane po zaliczeniu kolejnych pytań (aby wygrać cokolwiek trzeba „przejść" siedem pytań). Gra trwa dalej – kolejne pieniądze przypisane są do progów 14 i 21 pytań, oraz do rekordów (najdłuższych zaliczonych serii) dnia i miesiąca. Teoretycznie więc w każdej grze można wygrać nawet trzy pieniężne premie – od kilku do nawet kilku tysięcy złotych. Do jednej gry (co 30 sekund) można wejść równocześnie z dowolną liczbą współgraczy. Można też grać samemu. Wygrane są zawsze efektem kumulacji wpłat graczy na poszczególnych progach. O to dba innowacyjny algorytm stworzony przez OpenQuiz.

– Dużym wyzwaniem, które podjęliśmy, jest stworzenie treści, a więc pytań w grze, zróżnicowanej pod względem tematycznym, jak i o różnej trudności. Gra z jednej strony ma dawać czystą rozrywkę, umożliwiając drobne wygrane w wielu kategoriach, ale też musi sprostać wymaganiom graczy mających wyższe aspiracje – mówi Marek Oleksy, pomysłodawca i współzałożyciel „Yazzdy”.

Czy obiekt na zdjęciu to wieża Eiffla? Ile sylab ma fraza „nieznośna lekkość bytu”? Ile jest 13 x 12? Podaj datę urodzin Newtona. Jak widać pytania mają zróżnicowaną trudność, a czas na odpowiedź to siedem sekund. Wejście „Yazzdy” na rynek zapowiadane jest na wiosnę (choć wersja beta jest już dostępna od sierpnia ub.r.). A niedawno Open Quiz pozyskał finansowanie – od inwestorów otrzymał ponad 1,2 mln zł. Pieniądze mają pomóc w rozwoju gry i wesprzeć działania marketingowe. Liderem konsorcjum inwestycyjnego jest Fundusz Cofounder Zone zarządzany przez Tomasza Golińskiego i Michała Siodę, do którego dołączyło kilkunastu aniołów biznesu.

Pandemia przyspieszyła znane już wcześniej trendy, takie jak wzrost m.in. popularności e-commerce czy gier mobilnych. Teraz czas na kolejną innowację w rozrywce online – i tu swojej szansy poszuka krakowski startup Open Quiz. Spółka stawia na „Yazzdę”, grę łączącą quizy z nowoczesnym modelem biznesowym.

– Większość mojej kariery zawodowej to funkcjonowanie w przemyśle czasu wolnego i mediach, gdzie należy wyważyć aspekty finansowe i artystyczne. Przeważnie model biznesowy polega na tym, że staramy się zainteresować określonym produktem użytkowników i tym samym jak najwięcej ich pozyskać. Następnie ich „komercjalizujemy, wyświetlając reklamę". Budowanie produktu online w całkiem innym modelu biznesowym – gdzie od samego początku chcemy, by użytkownik zapłacił za produkt lub usługę – jest w świecie online niespotykane – tłumaczy Marek Dworak. I zaznacza, że pod tym względem Open Quiz ze swoim flagowym produktem – „Yazzdą” – przełamuje stereotypowe podejście do rozrywki online. – Dla mnie to fascynujące wyzwanie – dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie