Fanów cyfrowej rozrywki czeka „Yazzda”. Quizy ze smartfona

Pieniądze za wiedzę – taka idea przyświeca nowemu projektowi, który wiosną trafi na systemy iOS i Android. Płatne quizy mogą stać się hitem. Na to liczy startup Marka Dworaka. Pomysł przyciągnął już inwestorów.

Publikacja: 07.03.2022 20:56

Startup OpenQuiz chce podbić rynek gier nowatorskim pomysłem

Startup OpenQuiz chce podbić rynek gier nowatorskim pomysłem

Foto: AdobeStock

Pandemia przyspieszyła znane już wcześniej trendy, takie jak wzrost m.in. popularności e-commerce czy gier mobilnych. Teraz czas na kolejną innowację w rozrywce online – i tu swojej szansy poszuka krakowski startup Open Quiz. Spółka stawia na „Yazzdę”, grę łączącą quizy z nowoczesnym modelem biznesowym.

– Większość mojej kariery zawodowej to funkcjonowanie w przemyśle czasu wolnego i mediach, gdzie należy wyważyć aspekty finansowe i artystyczne. Przeważnie model biznesowy polega na tym, że staramy się zainteresować określonym produktem użytkowników i tym samym jak najwięcej ich pozyskać. Następnie ich „komercjalizujemy, wyświetlając reklamę". Budowanie produktu online w całkiem innym modelu biznesowym – gdzie od samego początku chcemy, by użytkownik zapłacił za produkt lub usługę – jest w świecie online niespotykane – tłumaczy Marek Dworak. I zaznacza, że pod tym względem Open Quiz ze swoim flagowym produktem – „Yazzdą” – przełamuje stereotypowe podejście do rozrywki online. – Dla mnie to fascynujące wyzwanie – dodaje.

Marek Dworak przez kilkanaście lat związany był z RMF FM – współtworzył radio i kierował nim. Jest jednym z ojców założycieli Stowarzyszenia Aniołów Biznesu Sterling Angles, a także zasiada w radach nadzorczych, m.in. Gremi Media czy e-Kiosku. Innowacyjny biznes nie jest więc mu obcy.

Czytaj więcej

Nowoczesna edukacja z Polski podbija świat

Twórcy „Yazzdy” podkreślają, że chcą na nowo zdefiniować znaczenie cyfrowej rozrywki i stworzyć nowy model działania na globalnym rynku e-gamingu. Upraszczając – treści w internecie są na ogół darmowe, ale często byle jakie. Open Quiz zaprasza użytkowników mówiąc – zapłać kilka złotych i sprawdź, co potrafisz w swojej ulubionej dziedzinie. I tym Yazzda różni się od zwykłego quizu – to gra płatna, o pieniądze, choć nie hazard. Rozgrywka odbywa się w czasie rzeczywistym i startuje co 30 sekund w różnych kategoriach. Startup informuje, że próg wejścia jest niski, a wpłacona stawka i kupione w grze koła ratunkowe (gdy pytania okazują się zbyt trudne) łączą się w pule wygrywane po zaliczeniu kolejnych pytań (aby wygrać cokolwiek trzeba „przejść" siedem pytań). Gra trwa dalej – kolejne pieniądze przypisane są do progów 14 i 21 pytań, oraz do rekordów (najdłuższych zaliczonych serii) dnia i miesiąca. Teoretycznie więc w każdej grze można wygrać nawet trzy pieniężne premie – od kilku do nawet kilku tysięcy złotych. Do jednej gry (co 30 sekund) można wejść równocześnie z dowolną liczbą współgraczy. Można też grać samemu. Wygrane są zawsze efektem kumulacji wpłat graczy na poszczególnych progach. O to dba innowacyjny algorytm stworzony przez OpenQuiz.

– Dużym wyzwaniem, które podjęliśmy, jest stworzenie treści, a więc pytań w grze, zróżnicowanej pod względem tematycznym, jak i o różnej trudności. Gra z jednej strony ma dawać czystą rozrywkę, umożliwiając drobne wygrane w wielu kategoriach, ale też musi sprostać wymaganiom graczy mających wyższe aspiracje – mówi Marek Oleksy, pomysłodawca i współzałożyciel „Yazzdy”.

Czy obiekt na zdjęciu to wieża Eiffla? Ile sylab ma fraza „nieznośna lekkość bytu”? Ile jest 13 x 12? Podaj datę urodzin Newtona. Jak widać pytania mają zróżnicowaną trudność, a czas na odpowiedź to siedem sekund. Wejście „Yazzdy” na rynek zapowiadane jest na wiosnę (choć wersja beta jest już dostępna od sierpnia ub.r.). A niedawno Open Quiz pozyskał finansowanie – od inwestorów otrzymał ponad 1,2 mln zł. Pieniądze mają pomóc w rozwoju gry i wesprzeć działania marketingowe. Liderem konsorcjum inwestycyjnego jest Fundusz Cofounder Zone zarządzany przez Tomasza Golińskiego i Michała Siodę, do którego dołączyło kilkunastu aniołów biznesu.

Pandemia przyspieszyła znane już wcześniej trendy, takie jak wzrost m.in. popularności e-commerce czy gier mobilnych. Teraz czas na kolejną innowację w rozrywce online – i tu swojej szansy poszuka krakowski startup Open Quiz. Spółka stawia na „Yazzdę”, grę łączącą quizy z nowoczesnym modelem biznesowym.

– Większość mojej kariery zawodowej to funkcjonowanie w przemyśle czasu wolnego i mediach, gdzie należy wyważyć aspekty finansowe i artystyczne. Przeważnie model biznesowy polega na tym, że staramy się zainteresować określonym produktem użytkowników i tym samym jak najwięcej ich pozyskać. Następnie ich „komercjalizujemy, wyświetlając reklamę". Budowanie produktu online w całkiem innym modelu biznesowym – gdzie od samego początku chcemy, by użytkownik zapłacił za produkt lub usługę – jest w świecie online niespotykane – tłumaczy Marek Dworak. I zaznacza, że pod tym względem Open Quiz ze swoim flagowym produktem – „Yazzdą” – przełamuje stereotypowe podejście do rozrywki online. – Dla mnie to fascynujące wyzwanie – dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Przełomowy pomysł Szwajcarów. Auta z tkaniny mają być lżejsze i ograniczyć emisję
Biznes Ludzie Startupy
Meble z konopi. Polacy stworzyli alternatywę dla wycinki drzew
Biznes Ludzie Startupy
Stworzyli nowy sposób wykrywania chorób. Firma ze Stalowej Woli wyciśnie łzy
Biznes Ludzie Startupy
Estończycy chcą skończyć z papierem. Ogromne oszczędności
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes Ludzie Startupy
Jak zmniejszyć bariery językowe w internecie. Czesi mają rozwiązanie