Lek na marnotrawstwo. Polska innowacja dba o świeżość żywności w Azji i Ameryce

Fresh Inset opracował technologię przedłużania świeżości zerwanych owoców i warzyw. Z tego unikalnego rozwiązania korzystają już Argentyna i Pakistan.

Publikacja: 20.12.2022 01:04

O dłuższą świeżość jabłek i gruszek zadbają specjalne naklejki. Innowacja, która podbija świat, jest

O dłuższą świeżość jabłek i gruszek zadbają specjalne naklejki. Innowacja, która podbija świat, jest dziełem toruńskiego start-upu. Technologia ta może pozyskać miliony dolarów od inwestorów

Foto: shutterstock

Spółka z Torunia stworzyła rozwiązanie, po które sięgają najwięksi gracze na rynku dostaw świeżej żywności. Technologia zapewniająca dłuższą zdatność do spożycia stała się hitem. Firma, którą kieruje Andrzej Wolan, z sukcesem komercjalizuje swoje nowatorskie rozwiązanie – przeprowadziła ponad 120 testów wdrożeniowych m.in. w USA, Peru, Brazylii oraz kilku krajach Unii Europejskiej. Owoce i warzywa z ochroną Fresh Inset są już sprzedawane w Argentynie i Pakistanie, a na kolejnych kilkunastu rynkach, w tym w Stanach Zjednoczonych, Australii, Nowej Zelandii czy Chile, rozpoczęto rejestracje produktu. Na tym jednak nie koniec – start-up planuje również dbać o świeżość kwiatów.

Toruńska naklejka to magnes na inwestorów

Problem marnowania żywności jest poważny, a innowacja z Polski może być sposobem na walkę z tym wyzwaniem. Kraje UE zobowiązały się zmniejszyć o połowę straty żywności do 2030 r. A we Fresh Inset liczą, że toruńska technologia pomoże osiągnąć ów cel. Bazuje ona na substancji 1-MCP (1-metylocyklopropenie) hamującej wydzielanie się etylenu. To on jest odpowiedzialny za starzenie się zerwanych warzyw i owoców (naturalny hormon roślinny, który przyśpiesza proces ich dojrzewania).

Substancja uwalniana jest bezpośrednio z autorskiej naklejki Vidre+ pod wpływem naturalnie wydzielanej przez owoc wilgoci. Aplikacja w postaci naklejki, z której 1-MCP uwalniane jest z opóźnieniem i stopniowo nie potrzebuje przy tym żadnych specjalnych warunków – dzięki temu proces nie wymaga szczelnych magazynów czy chłodni jak dotychczas. Wystarczy naklejka na owocu, opakowaniu lub skrzynce, by wydłużyć świeżość produktu. – Gdyby marnotrawstwo żywności było krajem, byłoby trzecim największym producentem gazów cieplarnianych, zaraz po USA i Chinach. Obecnie marnowana jest jedna trzecia całej żywności produkowanej na świecie. W krajach UE odpady żywnościowe wynoszą rocznie 88 mln ton – wskazuje Krzysztof Czaplicki, współzałożyciel Fresh Inset.

Czytaj więcej

Polscy pogromcy tworzyw sztucznych. Powstają nowe materiały

Innowacyjne rozwiązanie start-upu już przykuło uwagę inwestorów. Fresh Inset pozyskał właśnie od nich 5 mln zł (w sumie zdobyte finansowanie w obecnej rundzie A to już 10 mln zł). Nie zamierza jednak na tym poprzestać. Jak tłumaczą w spółce, obecnie największym kosztem działalności są rejestracje produktu na każdym z docelowych rynków. I na to właśnie mają zostać przeznaczone środki z planowanej już rundy B. – Pozyskanie kolejnego kapitału planujemy w I półroczu 2023 r. Już dzisiaj zainteresowanie rundą zgłaszają nam zarówno polskie, jak i zagraniczne fundusze VC. Będziemy chcieli zebrać co najmniej 5–10 mln dol. – zapowiada Michał Chabowski, członek zarządu Rubicon Partners Ventures, będącego inwestorem i koordynatorem emisji we Fresh Inset.

Ameryka Południowa na celowniku

A komercjalizacja innowacyjnego produktu toruńskiego start-upu idzie pełną parą. Jak tłumaczy Andrzej Wolan, firma w przyszłym roku zamierza rozpocząć procesy rejestracyjne w kolejnych kilkunastu krajach na całym świecie. W każdym z nich ma już zresztą partnerów biznesowych – czy to lokalnych producentów, dystrybutorów, czy firmy tzw. post-harvest.

– Już teraz naszym rozwiązaniem zainteresowane są największe międzynarodowe koncerny z branży agrochemicznej, FMCG i „material science” – mówi Wolan. – Patrzymy przede wszystkim na rynki nie tyle największych producentów, ile największych eksporterów świeżych owoców, warzyw i kwiatów – kontynuuje. I dodaje, że z tego względu następuje tak duża koncentracja firmowego biznesu właśnie na krajach Ameryki Południowej.

Fresh Inset działa od 2017 r. Start-up, stworzony przez naukowców z Synthex Technologies, rozwija dziś międzynarodowy zespół fachowców nie tylko z naszego kraju, ale także z USA, Brazylii czy Argentyny, mających doświadczenie z takich firm jak DOW czy BASF. Technologia z Torunia opatentowana została na ponad 50 rynkach.

Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes Ludzie Startupy
Psy też marnują żywność. Pomoże polska aplikacja
Biznes Ludzie Startupy
Chwila zamiast całego dnia. Sztuczna inteligencja wyręczy pracowników
Biznes Ludzie Startupy
Roboty z Polski zyskają sztuczną inteligencję. Już wypierają amerykańską konkurencję
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Biznes Ludzie Startupy
Latające elektryki polecą znad Wisły? Polska firma chce zbudować fabrykę