Lek na marnotrawstwo. Polska innowacja dba o świeżość żywności w Azji i Ameryce

Fresh Inset opracował technologię przedłużania świeżości zerwanych owoców i warzyw. Z tego unikalnego rozwiązania korzystają już Argentyna i Pakistan.

Publikacja: 20.12.2022 01:04

O dłuższą świeżość jabłek i gruszek zadbają specjalne naklejki. Innowacja, która podbija świat, jest

O dłuższą świeżość jabłek i gruszek zadbają specjalne naklejki. Innowacja, która podbija świat, jest dziełem toruńskiego start-upu. Technologia ta może pozyskać miliony dolarów od inwestorów

Foto: shutterstock

Spółka z Torunia stworzyła rozwiązanie, po które sięgają najwięksi gracze na rynku dostaw świeżej żywności. Technologia zapewniająca dłuższą zdatność do spożycia stała się hitem. Firma, którą kieruje Andrzej Wolan, z sukcesem komercjalizuje swoje nowatorskie rozwiązanie – przeprowadziła ponad 120 testów wdrożeniowych m.in. w USA, Peru, Brazylii oraz kilku krajach Unii Europejskiej. Owoce i warzywa z ochroną Fresh Inset są już sprzedawane w Argentynie i Pakistanie, a na kolejnych kilkunastu rynkach, w tym w Stanach Zjednoczonych, Australii, Nowej Zelandii czy Chile, rozpoczęto rejestracje produktu. Na tym jednak nie koniec – start-up planuje również dbać o świeżość kwiatów.

Toruńska naklejka to magnes na inwestorów

Problem marnowania żywności jest poważny, a innowacja z Polski może być sposobem na walkę z tym wyzwaniem. Kraje UE zobowiązały się zmniejszyć o połowę straty żywności do 2030 r. A we Fresh Inset liczą, że toruńska technologia pomoże osiągnąć ów cel. Bazuje ona na substancji 1-MCP (1-metylocyklopropenie) hamującej wydzielanie się etylenu. To on jest odpowiedzialny za starzenie się zerwanych warzyw i owoców (naturalny hormon roślinny, który przyśpiesza proces ich dojrzewania).

Substancja uwalniana jest bezpośrednio z autorskiej naklejki Vidre+ pod wpływem naturalnie wydzielanej przez owoc wilgoci. Aplikacja w postaci naklejki, z której 1-MCP uwalniane jest z opóźnieniem i stopniowo nie potrzebuje przy tym żadnych specjalnych warunków – dzięki temu proces nie wymaga szczelnych magazynów czy chłodni jak dotychczas. Wystarczy naklejka na owocu, opakowaniu lub skrzynce, by wydłużyć świeżość produktu. – Gdyby marnotrawstwo żywności było krajem, byłoby trzecim największym producentem gazów cieplarnianych, zaraz po USA i Chinach. Obecnie marnowana jest jedna trzecia całej żywności produkowanej na świecie. W krajach UE odpady żywnościowe wynoszą rocznie 88 mln ton – wskazuje Krzysztof Czaplicki, współzałożyciel Fresh Inset.

Czytaj więcej

Polscy pogromcy tworzyw sztucznych. Powstają nowe materiały

Innowacyjne rozwiązanie start-upu już przykuło uwagę inwestorów. Fresh Inset pozyskał właśnie od nich 5 mln zł (w sumie zdobyte finansowanie w obecnej rundzie A to już 10 mln zł). Nie zamierza jednak na tym poprzestać. Jak tłumaczą w spółce, obecnie największym kosztem działalności są rejestracje produktu na każdym z docelowych rynków. I na to właśnie mają zostać przeznaczone środki z planowanej już rundy B. – Pozyskanie kolejnego kapitału planujemy w I półroczu 2023 r. Już dzisiaj zainteresowanie rundą zgłaszają nam zarówno polskie, jak i zagraniczne fundusze VC. Będziemy chcieli zebrać co najmniej 5–10 mln dol. – zapowiada Michał Chabowski, członek zarządu Rubicon Partners Ventures, będącego inwestorem i koordynatorem emisji we Fresh Inset.

Ameryka Południowa na celowniku

A komercjalizacja innowacyjnego produktu toruńskiego start-upu idzie pełną parą. Jak tłumaczy Andrzej Wolan, firma w przyszłym roku zamierza rozpocząć procesy rejestracyjne w kolejnych kilkunastu krajach na całym świecie. W każdym z nich ma już zresztą partnerów biznesowych – czy to lokalnych producentów, dystrybutorów, czy firmy tzw. post-harvest.

– Już teraz naszym rozwiązaniem zainteresowane są największe międzynarodowe koncerny z branży agrochemicznej, FMCG i „material science” – mówi Wolan. – Patrzymy przede wszystkim na rynki nie tyle największych producentów, ile największych eksporterów świeżych owoców, warzyw i kwiatów – kontynuuje. I dodaje, że z tego względu następuje tak duża koncentracja firmowego biznesu właśnie na krajach Ameryki Południowej.

Fresh Inset działa od 2017 r. Start-up, stworzony przez naukowców z Synthex Technologies, rozwija dziś międzynarodowy zespół fachowców nie tylko z naszego kraju, ale także z USA, Brazylii czy Argentyny, mających doświadczenie z takich firm jak DOW czy BASF. Technologia z Torunia opatentowana została na ponad 50 rynkach.

Spółka z Torunia stworzyła rozwiązanie, po które sięgają najwięksi gracze na rynku dostaw świeżej żywności. Technologia zapewniająca dłuższą zdatność do spożycia stała się hitem. Firma, którą kieruje Andrzej Wolan, z sukcesem komercjalizuje swoje nowatorskie rozwiązanie – przeprowadziła ponad 120 testów wdrożeniowych m.in. w USA, Peru, Brazylii oraz kilku krajach Unii Europejskiej. Owoce i warzywa z ochroną Fresh Inset są już sprzedawane w Argentynie i Pakistanie, a na kolejnych kilkunastu rynkach, w tym w Stanach Zjednoczonych, Australii, Nowej Zelandii czy Chile, rozpoczęto rejestracje produktu. Na tym jednak nie koniec – start-up planuje również dbać o świeżość kwiatów.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes Ludzie Startupy
Roboty z Polski zyskają sztuczną inteligencję. Już wypierają amerykańską konkurencję
Biznes Ludzie Startupy
Latające elektryki polecą znad Wisły? Polska firma chce zbudować fabrykę
Biznes Ludzie Startupy
Dostarczą dania o połowę tańsze. Polskie start-upy łączą siły, by ratować żywność
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja ma wesprzeć kulejącą amerykańską edukację
Biznes Ludzie Startupy
Estońska bestia zamierza zadomowić się nad Wisłą. Duża zmiana w car-sharingu