Wirtualny rower, czyli NordicTrack VR Bike, stał się jednym z przełomowych projektów warszawskiej firmy Immersion. Polska spółka kooperowała przy nim (w zakresie oprogramowania) z amerykańskim gigantem – iFIT. Rower, który był połączeniem rowerka fitness i gogli VR, a więc technologii, dzięki której użytkownik przekuwa wysiłek fizyczny w konkretne postępy w świecie wirtualnym, realizowany był we współpracy z HTC Vive. Całość okazała się na tyle udana, że iFIT zdecydował się zainwestować w warszawski start-up. Gigant został jednym z udziałowców Immersion, płacąc ponad milion dolarów za ok. 5 proc. udziałów.

Immersion to spółka ze świata gier wideo (w br. szykuje się właśnie do premiery „Divine Duel, która łączy elementy fitness jako jeden z fundamentów rozgrywki, motywując graczy do większego ruchu i promując koncepcję ćwiczeń fizycznych z interaktywną zabawą). Ale nie zamyka się tylko na ten rynek, co więcej, wykorzystuje technologie VR, AR i silniki gier do opracowywania zaawansowanych, interaktywnych rozwiązań dla innych branż – od edukacji i szkoleń, po sektor nieruchomości.

Rozwiązania dla firm fitness to jednak jeden z wiodących projektów w warszawskiej spółce. Właśnie przy takich projektach start-up od dawna kooperował z iFIT (brał udział w integracji inteligentnych ciężarków iSelect z technologią Amazon Alexa, tworzył gry łączące urządzenia do ćwiczeń z wirtualną rzeczywistością oraz technologie integrujące silniki gier wideo z płaskoekranowymi urządzeniami fitness). Łączna wartość współpracy obu firm wyniosła kilka milionów dolarów. Teraz ich relacje jeszcze się zacieśnią. Dla polskiej spółki to wielka szansa – amerykański iFIT to bowiem globalny podmiot – działa w ponad 120 krajach, a jego marki (NordicTrack, ProForm, Sweat, Freemotion czy Weider) są rozpoznawalne w branży.

Czytaj więcej

E-wózek dla dzieci, e-łyżworolki czy auto-kameleon. CES 2023 pokazuje przyszłość

– Inwestycja iFIT, największego w USA producenta sprzętu fitness i właściciela liczącej kilka milionów użytkowników platformy, wnosi zasoby oraz know-how, które pomogą nam budować rozwiązania z obszaru interaktywnego fitnessu – potwierdza Piotr Baczyński, założyciel Immersion.

Jak tłumaczy, fitness to obszar, w którym VR i AR wnosi bardzo wiele praktycznych i pożytecznych innowacji, zamieniając na pozór nudne ćwiczenia w interaktywne przygody. – Efektem jest nowy rodzaj rozrywki, czyli gry, dzięki którym stajemy się zdrowsi – podkreśla.

Założone w 2014 r. przez Baczyńskiego studio to już rozpoznawalna marka w branży VR. Start-up opracował ponad 100 projektów i produktów, współpracując z takimi gigantami, jak Meta, T-Mobile, Google, Bayer, HBO, McDonald’s, Coca-Cola czy Toyota. Na koncie ma też wspólny projekt z NASA i instytutem Smithsonian (chodzi o aplikację z okazji 50. rocznicy lądowania na Księżycu). W grupie Immersion od dwóch lat działa też spółka córka – Immersion Games. To game developer skoncentrowany na technologii wirtualnej rzeczywistości (od września 2021 r. notowany na New Connect).

Jak podaje Market Research Future, globalny rynek fintessu VR w 2030 r. wart będzie 38,2 mld dol. Do tego czasu ma on rosnąć w tempie ponad 40 proc. rocznie. Dla porównania rynek metaverse w 2022 r. wyceniano na ponad 47 mld dol. Strategic Market Research prognozuje, że do 2030 r. sięgnie pułapu 679 mld dol.