Duże pieniądze jadą za rowerem VR. Światowy gracz inwestuje w warszawski start-up

Jeden z największych na świecie producentów sprzętu fitness inwestuje w polską spółkę z branży wirtualnej rzeczywistości. Ta pomoże łączyć ćwiczenia fizyczne z interaktywną rozrywką.

Publikacja: 17.01.2023 01:16

Rynek fitnessu VR dynamicznie rośnie, a perspektywy tej branży są obiecujące. Zadomowił się w niej p

Rynek fitnessu VR dynamicznie rośnie, a perspektywy tej branży są obiecujące. Zadomowił się w niej polski start-up Immersion

Foto: shutterstock

Wirtualny rower, czyli NordicTrack VR Bike, stał się jednym z przełomowych projektów warszawskiej firmy Immersion. Polska spółka kooperowała przy nim (w zakresie oprogramowania) z amerykańskim gigantem – iFIT. Rower, który był połączeniem rowerka fitness i gogli VR, a więc technologii, dzięki której użytkownik przekuwa wysiłek fizyczny w konkretne postępy w świecie wirtualnym, realizowany był we współpracy z HTC Vive. Całość okazała się na tyle udana, że iFIT zdecydował się zainwestować w warszawski start-up. Gigant został jednym z udziałowców Immersion, płacąc ponad milion dolarów za ok. 5 proc. udziałów.

Immersion to spółka ze świata gier wideo (w br. szykuje się właśnie do premiery „Divine Duel, która łączy elementy fitness jako jeden z fundamentów rozgrywki, motywując graczy do większego ruchu i promując koncepcję ćwiczeń fizycznych z interaktywną zabawą). Ale nie zamyka się tylko na ten rynek, co więcej, wykorzystuje technologie VR, AR i silniki gier do opracowywania zaawansowanych, interaktywnych rozwiązań dla innych branż – od edukacji i szkoleń, po sektor nieruchomości.

Rozwiązania dla firm fitness to jednak jeden z wiodących projektów w warszawskiej spółce. Właśnie przy takich projektach start-up od dawna kooperował z iFIT (brał udział w integracji inteligentnych ciężarków iSelect z technologią Amazon Alexa, tworzył gry łączące urządzenia do ćwiczeń z wirtualną rzeczywistością oraz technologie integrujące silniki gier wideo z płaskoekranowymi urządzeniami fitness). Łączna wartość współpracy obu firm wyniosła kilka milionów dolarów. Teraz ich relacje jeszcze się zacieśnią. Dla polskiej spółki to wielka szansa – amerykański iFIT to bowiem globalny podmiot – działa w ponad 120 krajach, a jego marki (NordicTrack, ProForm, Sweat, Freemotion czy Weider) są rozpoznawalne w branży.

Czytaj więcej

E-wózek dla dzieci, e-łyżworolki czy auto-kameleon. CES 2023 pokazuje przyszłość

– Inwestycja iFIT, największego w USA producenta sprzętu fitness i właściciela liczącej kilka milionów użytkowników platformy, wnosi zasoby oraz know-how, które pomogą nam budować rozwiązania z obszaru interaktywnego fitnessu – potwierdza Piotr Baczyński, założyciel Immersion.

Jak tłumaczy, fitness to obszar, w którym VR i AR wnosi bardzo wiele praktycznych i pożytecznych innowacji, zamieniając na pozór nudne ćwiczenia w interaktywne przygody. – Efektem jest nowy rodzaj rozrywki, czyli gry, dzięki którym stajemy się zdrowsi – podkreśla.

Założone w 2014 r. przez Baczyńskiego studio to już rozpoznawalna marka w branży VR. Start-up opracował ponad 100 projektów i produktów, współpracując z takimi gigantami, jak Meta, T-Mobile, Google, Bayer, HBO, McDonald’s, Coca-Cola czy Toyota. Na koncie ma też wspólny projekt z NASA i instytutem Smithsonian (chodzi o aplikację z okazji 50. rocznicy lądowania na Księżycu). W grupie Immersion od dwóch lat działa też spółka córka – Immersion Games. To game developer skoncentrowany na technologii wirtualnej rzeczywistości (od września 2021 r. notowany na New Connect).

Jak podaje Market Research Future, globalny rynek fintessu VR w 2030 r. wart będzie 38,2 mld dol. Do tego czasu ma on rosnąć w tempie ponad 40 proc. rocznie. Dla porównania rynek metaverse w 2022 r. wyceniano na ponad 47 mld dol. Strategic Market Research prognozuje, że do 2030 r. sięgnie pułapu 679 mld dol.

Wirtualny rower, czyli NordicTrack VR Bike, stał się jednym z przełomowych projektów warszawskiej firmy Immersion. Polska spółka kooperowała przy nim (w zakresie oprogramowania) z amerykańskim gigantem – iFIT. Rower, który był połączeniem rowerka fitness i gogli VR, a więc technologii, dzięki której użytkownik przekuwa wysiłek fizyczny w konkretne postępy w świecie wirtualnym, realizowany był we współpracy z HTC Vive. Całość okazała się na tyle udana, że iFIT zdecydował się zainwestować w warszawski start-up. Gigant został jednym z udziałowców Immersion, płacąc ponad milion dolarów za ok. 5 proc. udziałów.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes Ludzie Startupy
Ten polski 18-latek stworzył system AI dla firm zbrojeniowych w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polskie algorytmy wykryją choroby. Medyczny start-up podbija świat
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma wprowadza nowatorski benefit dla pracowników. Specjalne karty
Biznes Ludzie Startupy
Polski latający skuter zamierza podbić świat. Ma być „dla każdego"
Biznes Ludzie Startupy
Polska akwizycja w Finlandii. Start-up z miliarderem na pokładzie zaczyna ekspansję
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10