Na zakupy już głównie idziemy do smartfona. Co w ten sposób Polacy kupują najczęściej

Transakcje za pośrednictwem urządzeń mobilnych w tym roku odpowiadać będą już za ponad 55 proc. handlu internetowego w Polsce.

Publikacja: 01.10.2024 07:39

Aż 79 proc. internautów wykorzystuje urządzenia mobilne do robienia zakupów online. Smartfon jest sz

Aż 79 proc. internautów wykorzystuje urządzenia mobilne do robienia zakupów online. Smartfon jest szczególnie popularny wśród osób w wieku poniżej 34 lat

Foto: AdobeStock

Jeszcze kilka lat temu nikt nie mógł się spodziewać, że zakupy mobilne zyskają na popularności w tak szybkim tempie. Jak wynika z danych PMR Market Experts specjalnie dla „Rzeczpospolitej”, w 2024 r. sprzedaż poprzez urządzenia mobilne przekroczy 57 mld zł. Do tego ma rosnąć szybciej niż rynek handlu online, ogółem o 1,3 pkt proc. – M-commerce stanowi już ponad 55 proc. rynku internetowego w Polsce. Coraz więcej polskich konsumentów korzysta ze smartfonów nie tylko do przeglądania ofert, lecz także do finalizowania transakcji – mówi Karolina Szałas, starszy analityk w PMR Market Experts. Firma podaje, że RTV, AGD i elektronika użytkowa są największą kategorią na rynku m-commerce.

Daleko do Azji

Z 55 proc. udziału m-commerce Polsce daleko do 80 proc. średniej dla Azji, ale przekracza wyniki dla Europy Zachodniej, gdzie jest to poniżej połowy. W naszym regionie wynik jest również niższy i nie przekracza 50 proc.

Oznacza to także wyzwania. – Kluczowym jest konieczność dostosowania platform e-commerce do smartfonów. Wymaga to inwestycji w responsywne strony internetowe, które będą działać płynnie na różnych rozmiarach ekranów oraz tworzenia dedykowanych aplikacji mobilnych, oferujących intuicyjną nawigację i wygodę użytkowania – mówi Karolina Szałas. – Firmy muszą także zapewnić bezproblemowy proces zakupowy. Oznacza to maksymalne uproszczenie ścieżki zakupowej, optymalizację stron pod kątem szybkości ładowania, a także wdrożenie bezpiecznych metod płatności – dodaje.

Czytaj więcej

Polska żąda ceł na produkty z chińskich platform e-handlu. Temu i Shein na celowniku

Według najnowszych danych Gemius 79 proc. internautów wykorzystuje urządzenia mobilne do robienia zakupów online. Smartfon jest szczególnie popularny wśród osób w wieku poniżej 34 lat, a w najmłodszej grupie ankietowanych (do 24 lat) odnotował aż 89 proc. wskazań. Jedynie 64 proc. wskazało, że robi zakupy online za pomocą laptopa.

– Firmy prowadzące sprzedaż w internecie powinny zapewnić sprawną ścieżkę zakupową. 72 proc. tych, którzy kiedykolwiek robili zakupy online za pomocą urządzeń mobilnych, miało z tym problemy – mówi Weronika Szczepanik, menedżer ds. marketingu efektywnościowego dentsu Polska. – Najczęściej były to niewygodne formularze oraz niedostosowanie stron do urządzeń mobilnych. Co ciekawe, odbiorcy poniżej 24 lat częściej wskazywali brak aplikacji mobilnej, niedostosowanie do urządzeń mobilnych, zbyt dużą liczbę operacji, jaką trzeba wykonać, oraz niewygodny sposób płatności – dodaje.

Mimo to boom jest faktem, co widać po wynikach sprzedawców. – Udział transakcji z aplikacji nieustannie się zwiększa, 65 proc. jej użytkowników korzysta z niej co miesiąc. Ogółem ma ona średnio 15,5 mln aktywnych użytkowników miesięcznie i jest najpopularniejszą aplikacją zakupową w kraju – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro.

– Udział transakcji na urządzeniach mobilnych w trzecim kwartale wynosi 83 proc. Dla porównania, w tym okresie rok temu wynosił 74 proc., co oznacza wzrost aż o 9 pkt proc., głównie dzięki aplikacji – mówi Katarzyna Kierach, dyrektor marketingu w Erli.

Czytaj więcej

Polska firma zalewa świat pudełkami. Biznes nakręcany przez e-commerce

Równie Zalando przyznaje, że coraz więcej odwiedzających korzysta z aplikacji, co staje się bardziej powszechne wśród młodszych klientów. Nowe pokolenie kupujących funkcjonuje w rzeczywistości, w której świat fizyczny łączy się z cyfrowym.

– W naszym sklepie wOkularach.pl ruch z urządzeń mobilnych to ok. 75 proc. Już dwa lata temu postawiliśmy tam na nowoczesną technologię aplikacji w połączeniu z TWA, która spełnia funkcję tzw. aplikacji natywnej – mówi Wojciech Kyciak, prezes i założyciel eCommerce Factory. – Dla klienta to mniejsze obciążenie pamięci telefonu, a dla biznesu oszczędność. Aplikacje mobilne to też doskonałe narzędzie do lojalizacji klienta.

Nowe możliwości

Łukasz Iwanek, prezes agencji interaktywnej Internetica, zauważa, że wzrost popularności m-commerce jest naturalną konsekwencją coraz szerszej adopcji urządzeń mobilnych. Ich możliwości i poziom implementowanych innowacji rosną znacznie szybciej, niż dzieje się to np. w przypadku komputerów desktopowych. W związku z tym wygodniejsze dla nas staje się robienie zakupów za pomocą telefonu komórkowego niż komputera. – Telefon mamy przy sobie zawsze, możemy więc zrobić zakupy impulsywnie, ilekroć coś nam się przypomni. Platformy e-commerce w znakomity sposób podążają za tym trendem, oferując nie tylko wygodne i znakomicie funkcjonujące mobilne wersje swoich sklepów, ale również osobne aplikacje do robienia zakupów, za pomocą których mogą dodatkowo „lojalizować” klientów – mówi.

– Ta transformacja stawia przed firmami nowe wyzwania, ale jednocześnie otwiera ogromne możliwości. Przedsiębiorstwa, które nie dostosują się do tej nowej rzeczywistości, ryzykują utratę znaczącego udziału w rynku – mówi Agata Wantulok, prezes Netmove, agencji wspierającej firmy z branży e-commerce w marketingu i sprzedaży internetowej.

Firmy muszą patrzeć dalej, bo to nie koniec możliwości. – Przykładowo rozwiązania oparte na rozszerzonej rzeczywistości (AR) pozwalają testować produkty przed zakupem. To poprawia ogólne doświadczenie zakupowe i ogranicza generowanie zwrotów – mówi Michał Zabielski, członek AI Chamber i prezes Endora. – Średni współczynnik porzuceń koszyka na urządzeniach mobilnych to 20 proc. w porównaniu z 68 proc. na komputerach.

Jeszcze kilka lat temu nikt nie mógł się spodziewać, że zakupy mobilne zyskają na popularności w tak szybkim tempie. Jak wynika z danych PMR Market Experts specjalnie dla „Rzeczpospolitej”, w 2024 r. sprzedaż poprzez urządzenia mobilne przekroczy 57 mld zł. Do tego ma rosnąć szybciej niż rynek handlu online, ogółem o 1,3 pkt proc. – M-commerce stanowi już ponad 55 proc. rynku internetowego w Polsce. Coraz więcej polskich konsumentów korzysta ze smartfonów nie tylko do przeglądania ofert, lecz także do finalizowania transakcji – mówi Karolina Szałas, starszy analityk w PMR Market Experts. Firma podaje, że RTV, AGD i elektronika użytkowa są największą kategorią na rynku m-commerce.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Ratunek dla rolników i ziemii. Polscy naukowcy zdecydowanie zredukują zużycie nawozów
Materiał Promocyjny
Sieci, czyli wąskie gardło transformacji energetycznej
Biznes Ludzie Startupy
Polski bot znajdzie pracę, pomoże z CV i doradzi studia
Biznes Ludzie Startupy
Tworzył gry, teraz dba o zdrowie. Polak stworzył nowy sposób zdalnego badania
Biznes Ludzie Startupy
Polacy budują globalną platformę. Mają sposób na błyskawiczne podpisanie umowy
Biznes Ludzie Startupy
Polski dron łowca upoluje wrogie bezzałogowce. Niszczy je w zaskakujący sposób