Zgodnie z raportem firmy OC&C do 2025 r. platformy marketplace w handlu detalicznym oraz w segmencie „travel” (podróże) mają stanowić o nawet 50 proc. wydatków online (statystyka z wyłączeniem Chin). Wzrost tego segmentu w tym okresie szacowany jest na 15 proc. rocznie. A – jak twierdzą analitycy – to dopiero początek rozwoju tego trendu. Internetowe platformy tego typu, zwłaszcza w wyspecjalizowanych sektorach, w których nie ma jeszcze dostatecznej konsolidacji, będą rozwijać się wyjątkowo dynamicznie. Wiele też może wydarzyć się nad Wisłą. Wedle OC&C Polska jest bowiem w gronie najbardziej obiecujących rynków z punktu widzenia serwisów marketplace. W końcu to tu na rynku e-commerce dzieli i rządzi Allegro.
Szybko rosnący trend
Amazon, Expedia, Uber Eats czy Booking.com to światowi giganci, którzy nakręcili trend tzw. platformizacji.
– Zjawisko platformizacji opiera się przede wszystkim na efekcie sieciowym, który jest istotny dla rozwoju tego ekosystemu. Koncentracja wielu produktów i usług różnych firm w jednym miejscu przekłada się na zainteresowanie konsumentów. Natomiast sprzedawcy mogą skutecznie dywersyfikować swoje usługi i korzystać z rozwiązań, których nie byliby w stanie przeprowadzić we własnym zakresie – tłumaczy Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo.
Jak zaznacza, od kilku lat widać wyraźną zmianę preferencji zakupowych oraz rosnące oczekiwania konsumentów, co przełożyło się na wzrost znaczenia platform typu marketplace. – Użytkownicy docenili możliwość zakupu różnorodnych produktów lub usług w jednym miejscu. Związane jest to z ich dostępnością bez względu na lokalizację i czasem, jaki oszczędzają użytkownicy, mając różne opcje wyboru na platformie – wyjaśnia Grygiel. – Nie bez znaczenia dla rozwoju platform były przepisy o ochronie e-kupujących. Zapewniło im to poczucie bezpieczeństwa na tyle duże, że coraz chętniej korzystamy z usług oferowanych przez rożne platformy i zawieramy umowy na odległość elektronicznie – kontynuuje ekspert. I wskazuje, że marketplace'y często są dla mniejszych firm jedyną możliwością prezentacji swojej oferty szerokiej grupie odbiorców. – W czasach, gdy globalne marki mogą sobie pozwolić na wydanie milionów dolarów na marketing oraz zaawansowane narzędzia sprzedażowe, to właśnie marketplace’y pozwalają lokalnym firmom konkurować z gigantami – dodaje.
Czytaj więcej
Rośnie liczba sklepów, zwłaszcza luksusowych, akceptujących płatności cyfrowymi tokenami. Jednak ostatnie silne spadki ich wartości mogą spowolnić albo nawet zatrzymać ten trend.