Monitory dla graczy wykrzywiają się

Krisztian Bocsi/Bloomberg

Globalna sprzedaż ekranów gamingowych rośnie w oszałamiającym tempie. W 2018 r. skoczyła o ponad 100 proc. Fani gier wykreowali też nowy trend – popyt na zakrzywione ekrany.

W minionym roku gracze na całym świecie kupili ponad 5 mln profesjonalnych ekranów komputerowych (2,5 mln rok wcześniej) – podaje agencja badawcza WitsView. To prawdziwy fenomen, bo tego typu osprzęt gamingowy, charakteryzujący się np. częstotliwością odświeżania powyżej 100 Hz, jest z reguły droższy od tradycyjnych monitorów. Fachowcy nie mają wątpliwości, że wkrótce standardem stanie się 144 Hz przy jakości 4K.

Asus przed Acerem

Eksperci wskazują, że na kurczącym się od lat rynku komputerów zapanował boom na wszelkie urządzenia związane z grami. To nakręca sprzedaż zarówno drogich pecetów, wyposażonych w najnowsze karty graficzne, jak i tzw. peryferiów – profesjonalnych myszek, klawiatur, a nawet foteli dla graczy. Na tej fali zyskują też monitory LCD. Nic dziwnego, że w ten wysokomarżowy biznes wchodzą kolejni producenci, zaostrzając konkurencję. Jak podaje Anita Wang, starszy menedżer w WitsView, liderem pozostaje Asus, a tuż za nim plasuje się Acer. Na kolejnych miejscach toczy się jednak zażarty bój. W 2018 r. z podium spadł BenQ, a jego miejsce zajął AOC/Philips. Udziały rynkowe zwiększył też Samsung.

W Polsce o boomie mówić jednak nie możemy. Widać natomiast oznaki nowego trendu. Karolina Jonko, country product manager LCD w Asus Polska, podkreśla, że choć w ub.r. cały rynek monitorów odnotował niewielki spadek pod względem liczby sprzedanych urządzeń, to w tym samym czasie popyt w segmencie gamingowym wzrósł ponad 10 proc. – Średnio na monitor gamingowy użytkownicy wydawali w 2018 r. około 1300 zł. Dla porównania w 2017 r. średnia wynosiła około 1100 zł – wyjaśnia Karolina Jonko.

Zmiany tłumaczy nośnością hasła gaming, który kojarzy się z gwarancją najwyższej jakości i wyjątkowych rozwiązań technologicznych. Ale monitory gamingowe to również sprzęty do profesjonalnych i domowych zastosowań. – Wybierając taki monitor, możemy na nim nie tylko grać, ale także obrabiać zdjęcia, oglądać filmy w wysokiej jakości czy przeglądać internet – zauważa nasza rozmówczyni.

CZYTAJ TAKŻE: Żona porwana przez pterodaktyla, czyli boom na gry

I dodaje, że Polska jest rynkiem bardzo nasyconym pod kątem monitorów, dlatego też ten 10-proc. wzrost jest dla producentów i dystrybutorów takich urządzeń szczególnie ważny. Tym bardziej że 2019 r. może nie być już tak łaskawy. Krzysztof Kunicki, product manager w Samsung Electronics Polska, spodziewa się, że z uwagi na zwyżki w 2018 r. i duże nasycenie rynku nastąpi lekkie spowolnienie w tym sektorze. Przekonuje jednak, że nadal monitory dla graczy będą sprzedawały się lepiej niż modele skierowane do biznesu i profesjonalistów.

Zaginanie monitora

WitsView wskazuje, że w branży zapanowała moda na monitory z zakrzywionym ekranem. Rozwiązanie, które kompletnie nie przyjęło się na rynku telewizorów, w segmencie gamingowym staje się standardem. W 2017 r. stanowiły one 46 proc. wszystkich sprzedanych takich urządzeń. W ub.r. było to już 54 proc. W przypadku Samsunga aż ponad 95 proc. ekranów wprowadzonych na rynek było w tej technologii – informują analitycy WitsView.

Podobne statystyki względem produktów Samsunga widoczne są w Polsce. W przypadku innych marek trend ten nie jest jeszcze tak wyraźny (średnia dla naszego rynku to ok. 30 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Gry coraz bardziej rozszerzone

Ale zakrzywiony ekran to niejedyne popularne rozwiązanie. – Dominującym trendem jest częstotliwość odświeżania ekranu 144 Hz. Na znaczeniu będą także zyskiwać monitory potrafiące wyświetlać obraz w rozdzielczości QHD i HDR. Ponadto klienci coraz częściej przekonują się do ekranów o przekątnych 34 cali i większych – wylicza Krzysztof Kunicki.

Eksperci Asusa wskazują, że w naszym kraju widać do tego wzrost sprzedaży monitorów LCD z matrycami VA (gwarantuje m.in. świetny kontrast i lepsze odwzorowanie czerni) i IPS (zaletą są np. szerokie kąty widzenia).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Arabia Saudyjska promuje aplikację kontrolującą kobiety

Saudyjscy politycy zachęcają obywateli do używania dostępnej w Apple Store i Google Play aplikacji, ...

Uber Eats będzie miał groźnego konkurenta. To gigant e-commerce

Amazon inwestuje ponad pół miliarda dolarów w spółkę Deliveroo, która zajmuje się dostawami zamówień ...

Apple toczy bitwę z Komisją Europejską o 13 mld euro podatków

Amerykański gigant ma zamiar odwołać się od decyzji Brukseli z 2016 roku, która zobowiązała ...

Blockchain? Polska w tyle za Białorusią

Technologia blockchain to rewolucja, na którą Polska nie jest jeszcze gotowa. Brakuje odpowiednich przepisów. ...

Netflix idzie w gry. Pomogą mu twórcy Angry Birds

Dla najpopularniejszej internetowej platformy streamingu filmów biznes wideo to już za mało. Gigant rozbuduje ...

Jaki powinien być laptop dla kobiety biznesu?

Laptop to obecnie niezbędne narzędzie pracy w świecie biznesu, w którym znaczny udział stanowią ...