Amazon Echo, Google Assistant, czy podobne sprzęty od Alibaby i Xiaomi to motor napędowy tej nowej gałęzi biznesu technologicznego. Według prognoz Canalys w całym bieżącym roku konsumenci kupią aż 75 mln inteligentnych głośników. Eksperci Strategy Analytics mówią jednak nawet o 100 mln. Bardziej zachowawczy są badacze z TrendForce, którzy szacują, że popyt sięgnie w br. 62,25 mln sztuk.
Kluczowym graczem na tym rynku jest Amazon. Jego urządzenie o nazwie Echo, w którym „zaszyto” (stworzonego przez polskich inżynierów z gdańskiego startupu Ivona) asystenta, a właściwie asystentkę – Alexę, w okresie od lipca do końca września br. kupiło 6,3 mln użytkowników. Ale pozycja Amazona na tym rynku słabnie. Mocno podgryza go bowiem Google. Udziały firmy Jeffa Bezosa w ciągu roku spadły z niecałych 75 poniżej 32 proc. W tym czasie Google wykroił niemal 30 proc. rynku (w III kwartale 2017 r. jego udziały sięgały 24,6 proc.), zwiększając sprzedaż o 187 proc. Ale prawdziwymi liderami wzrostów w tej branży są chińscy potentaci – Alibaba oraz Xiaomi. Ten pierwszy to twórca Tmall Genie X1, inteligentnego głośnika, który podbił Chiny. Jeszcze rok temu udziały tej firmy w tym segmencie sięgały 0,1 proc. Dziś to już 11 proc., przy 200-krotnym wzroście sprzedaży. Ponad 300-krotny skok odnotował też Mi Speaker. Sprzęt od Xiaomi wykroił dla siebie niemal 10 proc. rynku inteligentnych głośników – podaje Canalys. A już do grona wiodących graczy w tej branży dołącza inny chiński producent – Baidu.