Które gadżety podbiją świat w 2025 roku? Już nie smartwatche. Okulary i pierścienie

Popyt na tzw. technologię ubieralną w przyszłym roku skoczy o 20 proc. – wieszczą eksperci. Napędem mają być już nie tylko smartwatche, ale też inteligentne okulary i pierścienie.

Publikacja: 19.11.2024 04:35

Rok 2025 ma być dla segmentu inteligentnych okularów przełomowy. Zdaniem analityków wejście takich g

Rok 2025 ma być dla segmentu inteligentnych okularów przełomowy. Zdaniem analityków wejście takich graczy jak Baidu i wdrożenie AI napędzą cały rynek technologii ubieralnych

Foto: baiduelo

Chiński koncern Baidu zaprezentował właśnie innowacyjny sprzęt o nazwie Xiaodu AI, inteligentne okulary oparte na LLM (duży model językowy). Jak twierdzi gigant, to pierwsze na świecie takie rozwiązanie AI. Sprzęt działa na bazie chińskiego modelu językowego, oferuje możliwość fotografowania z perspektywy pierwszej osoby, sterowanie głosem i asystenta wirtualnego (funkcja pytań i odpowiedzi w czasie rzeczywistym). Co więcej, noszona na nosie technologia monitoruje kalorie użytkownika, a także służy wiedzą o otaczającym świecie (gadżet wyposażono w encyklopedię obiektów, tłumaczenie wizualne i dźwiękowe oraz system inteligentnych przypomnień).

Motorem Xiaodu AI jest ERNIE Bot od Baidu, będący odpowiedzią na ChatGPT. Okulary do sprzedaży mają wejść w I połowie 2025 r.

Inteligencja na palcu

Ważące 45 gramów okulary wyposażone są w 16-megapikselowy aparat ultraszerokokątny z technologią zapobiegającą drganiom. W pełni można je naładować w zaledwie 30 minut, a czas czuwania na baterii wynosi do 56 godzin (przy czym czas ciągłego użytkowania to nieco ponad 5 godzin). Xiaodu AI ma wbudowane cztery mikrofony i specjalnie zaprojektowane głośniki zapobiegające „wyciekom” dźwięku. Okulary potrafią rozpoznać kierunek źródła dźwięku, ale też odróżniać głos użytkownika od głosów innych osób. Analitycy spodziewają się, że Xiaodu AI rozkręcą boom na technologie ubieralne (tzw. wearables) na rynku chińskim. Ale gadżet może być również napędem boomu dla całego segmentu. Tym bardziej że własne rozwiązania w tej kategorii wprowadzają m.in. inni chińscy gracze (jak Xiaomi i TCL) oraz koncerny, jak Meta (wspólnie z Ray Ban), Amazon (Echo Frames) czy Snap.

Czytaj więcej

Giganci powalczą o nasze palce. Inteligentne pierścienie mają być hitem

Ale inteligentne okulary to niejedyna nowa kategoria urządzeń ubieralnych, które będą szybko zyskiwać. Eksperci twierdzą, że kolejną z nisz mają być „smart” pierścienie. Chodzi o wkładane na palce urządzenia, których pionierem był Oura. Ich popularność dopiero nabiera tempa, choć perspektywy są obiecujące. Dane Global Market Insights wskazują, że globalny rynek inteligentnych pierścieni w 2023 r. wart był 210 mln dol. Z kolei prognozy na 2032 r. przewidują, iż będzie to już 1 mld dol. Mocno na tym rynku działają Samsung i Xiaomi, bo produkty te znajdują nieco inne zastosowanie niż większość sprzętów wearables. Te były przede wszystkim wykorzystywane do monitorowania i analizowania aktywności fizycznej, jednakże – wraz z rozwojem segmentu inteligentnych pierścieni, które zostały zaprojektowane z myślą o osobach aktywnych fizycznie, regularnie trenujących – zaczyna rosnąć zainteresowanie także danymi potreningowymi, regeneracyjnymi. Taką możliwość daje choćby Amazfit Helio Ring, monitorujący m.in. poziom zmęczenia fizycznego i psychicznego, jakość snu, w tym sen głęboki, tętno spoczynkowe, zmienność rytmu serca, a także poziom stresu.

Kobiety będą motorem napędowym

Właśnie eksperci Amazfit przedstawili pięć głównych trendów, które w 2025 r. będą napędzać rynek wearables. Oprócz pierścieni oraz sztucznej inteligencji, która – wedle Canalys – będzie odpowiadała w przyszłym roku za 20-proc. wzrost dostaw urządzeń ubieralnych z generatywną AI, są tzw. sensory PPG. To prawdopodobnie najbardziej niedoceniany element, który współdecyduje o jakości urządzeń wearables. Sensory PPG (skrót od photoplethysmography, czyli fotopletyzmografii) są zbudowane z komponentów elektronicznych i optycznych. W inteligentnych zegarkach czy opaskach odpowiadają za monitorowanie parametrów zdrowotnych (jak tętno, saturacja krwi czy jakość snu) – im dokładniej, tym lepiej. Ale dobrze zaprojektowany sensor PPG również procentuje lepszą wydajnością oraz dłuższym czasem pracy samego urządzenia. „Z uwagi na coraz większą liczbę wprowadzanych rozwiązań zapewnienie długiego czasu pracy może być jednym z kluczowych wyzwań i oczekiwań ze strony użytkowników” – wskazują w swoim raporcie eksperci Zepp Health, jednego z kluczowych graczy rynku technologii zdrowotnych i ubieralnych.

Czytaj więcej

Rok zabójców smartfonów. Połączą, zrobią zdjęcie, przetłumaczą czy pokierują

Wśród kolejnych funkcjonalności, które mają napędzać sprzedaż wearables, zdaniem specjalistów wskazać warto gadżety uwzględniające fizjologię kobiet. To niezagospodarowany obszar – według Wild.AI nie więcej niż 8 proc. badań sportowych jest przeprowadzanych wyłącznie wśród kobiet. Przez brak alternatywy korzystają one z technologii zaprojektowanej w oparciu o doświadczenia i parametry mężczyzn. Ten stan jednak się zmienia i w 2025 r. można się spodziewać urządzeń, które w trakcie rejestracji danych i generowania wskazówek treningowych uwzględnią fizjologię kobiet, wyniki i zalecenia dostosowane do potrzeb zdrowotnych kobiet.

Pojawiać ma się też coraz więcej trybów sportowych – zyskiwać mają np. moduły rejestrujące grę w padla.

Chiński koncern Baidu zaprezentował właśnie innowacyjny sprzęt o nazwie Xiaodu AI, inteligentne okulary oparte na LLM (duży model językowy). Jak twierdzi gigant, to pierwsze na świecie takie rozwiązanie AI. Sprzęt działa na bazie chińskiego modelu językowego, oferuje możliwość fotografowania z perspektywy pierwszej osoby, sterowanie głosem i asystenta wirtualnego (funkcja pytań i odpowiedzi w czasie rzeczywistym). Co więcej, noszona na nosie technologia monitoruje kalorie użytkownika, a także służy wiedzą o otaczającym świecie (gadżet wyposażono w encyklopedię obiektów, tłumaczenie wizualne i dźwiękowe oraz system inteligentnych przypomnień).

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gadżety
Ekran na całą ścianę. Jak telewizory XXL podbijają polskie domy
Gadżety
Gdzie na zakupy w Cyber Monday? Polacy ruszyli po gadżety czy wyjazdy turystyczne
Gadżety
Polacy ruszyli na Black Friday. Gdzie i na jakie promocje można liczyć? Na co uważać?
Gadżety
Black Friday się rozkręca. Bitwa sieci handlowych na iPhone'y i obniżki cen
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Gadżety
Drugie życie starych telefonów. Jak na nich zarobić albo kreatywnie wykorzystać