Twitter oskubany z reklam. A Elon Musk swoje: Jesteśmy modni i na fali

Więcej niż co drugi z tysiąca dotychczasowych największych reklamodawców z Twittera w styczniu nie wydał na platformie ani centa. Nowy właściciel chyba się firmie nie przysłużył.

Publikacja: 11.02.2023 18:30

Elon Musk robi dobrą minę do złej gry. Twitter, którego kupił za 44 mld dol., jest w bardzo trudnej

Elon Musk robi dobrą minę do złej gry. Twitter, którego kupił za 44 mld dol., jest w bardzo trudnej sytuacji finansowej

Foto: Bloomberg

Jak wynika z danych Pathmatics, które opublikowała stacja CNN, exodus reklamodawców z platformy posunął się daleko po przejęciu firmy przez Elona Muska.

W efekcie ok. 625 z tysiąca największych reklamodawców na Twitterze, w tym marki takie jak Coca-Cola, Unilever, Jeep, Wells Fargo i Merck, wycofało swoje budżety reklamowe od stycznia.

Wells Fargo choćby wstrzymał płatne reklamy na Twitterze, ale nadal używa go jako kanału społecznościowego do kontaktu z klientami. Inne marki nie odpowiedziały natychmiast na prośbę o komentarz do danych.

Nawet wśród czołowych reklamodawców, którzy pozostali, wielu radykalnie zmniejszyło wydatki na reklamę. HBO było największym reklamodawcą na Twitterze we wrześniu, wydając w tym miesiącu prawie 12 mln dol., ale w styczniu tylko nieco ponad 54 tys. dol. Niewielka liczba czołowych reklamodawców Twittera wydała więcej na platformę w styczniu niż miesiąc przed przejęciem Muska, w tym ESPN, Salesforce i Apple.

Mimo to miesięczne przychody Twittera łącznie od 1 tys. najlepszych reklamodawców spadły o ponad 60 proc. od października do 25 stycznia, z około 127 mln dol. do nieco ponad 48 mln dol. Już na początku listopada Musk powiedział, że Twitter odnotował „ogromny spadek przychodów”.

Czytaj więcej

Twitter pozwany, bo nie płaci za czynsz. Pracownicy przynoszą papier toaletowy

Chociaż działalność reklamowa Twittera była zawsze znacznie mniejsza niż działalność konkurentów Facebooka i Google, nadal odpowiadała za zdecydowaną większość przychodów firmy. Musk musi teraz wypełnić tę lukę, patrząc na spłatę odsetek za dług, który wziął na zakup Twittera za 44 mld dol.

Twitter, który podczas zeszłorocznych zwolnień pozbył się znacznej części swojego zespołu ds. relacji z mediami, nie odpowiedział natychmiast na prośbę o komentarz.

Elon Musk wydaje się teraz próbować przekonać reklamodawców z powrotem do platformy. Firma podobno zaoferowała im ofertę „wyprzedaży” na Super Bowl, próbując odzyskać ich na jeden z największych dni pod względem przychodów z reklam. Twitter nawiązał również współpracę z zewnętrzną firmą zajmującą się „bezpieczeństwem marki”, która twierdzi, że może pokazywać reklamodawcom, jeśli ich reklamy pojawiają się obok nieodpowiednich lub niebezpiecznych treści na Twitterze.

Z kolei grupa organizacji ds. obrony praw obywatelskich ponownie wezwała firmy do przyłączenia się do ponad 500 reklamodawców, którzy przestali reklamować się na Twitterze. To efekt tego, że w pierwszych miesiącach władzy Muska cofnął on zakazy dla użytkowników, którzy wcześniej naruszyli zasady Twittera, w tym byłego prezydenta Donalda Trumpa. Rozwiązał również zewnętrzną grupę nadzorującą treści i wstrzymał egzekwowanie jej polityki dotyczącej dezinformacji w temacie Covid-19.

Nowy właściciel stara się obniżyć koszty i znaleźć nowe źródła przychodów poza radykalną redukcją personelu. Chodzi o przebudowę usługi płatnej subskrypcji, a ostatnio ogłoszenie kontrowersyjnego posunięcia polegającego na pobieraniu opłat od naukowców i programistów za dostęp do systemów Twittera. Firma chce też wprowadzić system złotych odznak, którymi firmy mogą oznaczać konta w zamian za dodatkowe opłaty.

Musk napisał w tweecie na początku tego miesiąca, że poprzednie trzy miesiące były „niezwykle trudne, ponieważ musiały uratować Twittera przed bankructwem”, ale firma „jest teraz modna i na fali".

Jak wynika z danych Pathmatics, które opublikowała stacja CNN, exodus reklamodawców z platformy posunął się daleko po przejęciu firmy przez Elona Muska.

W efekcie ok. 625 z tysiąca największych reklamodawców na Twitterze, w tym marki takie jak Coca-Cola, Unilever, Jeep, Wells Fargo i Merck, wycofało swoje budżety reklamowe od stycznia.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Sztuczna inteligencja zdecyduje o ataku nuklearnym? USA apelują do Rosji i Chin
Globalne Interesy
Chiny szykują potężną konkurencję dla ChatGPT. Gonią USA w sztucznej inteligencji
Globalne Interesy
Spóźniony Apple gra ostro. Podbiera pracowników konkurencji i buduje własną AI
Globalne Interesy
Ustawa antytiktokowa stała się ciałem. Chiński koncern wzywa Amerykanów
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą