Reklama

Polak zbuduje europejską alternatywę dla Google. Bez reklam i śledzenia

Najpierw zbudował giganta chmurowego, rzucając wyzwanie takim światowym potęgom jak Amazon, Google, Microsoft czy Alibaba, a teraz zamierza namieszać na rynku internetowych wyszukiwarek.

Publikacja: 12.04.2023 13:17

Octave Klaba pasjonuje się ciężkim brzmieniem gitary i rywalizacją na rynku chmury. Teraz wejdzie w

Octave Klaba pasjonuje się ciężkim brzmieniem gitary i rywalizacją na rynku chmury. Teraz wejdzie w biznes wyszukiwarek

Foto: Materiały prasowe

Octave Klaba miał 15 lat, gdy wyjechał z Polski, w 1999 r. uruchomił we Francji firmę hostingową, która dziś jest największym unijnym graczem cloud computingu. Sam Klaba wszedł zaś do grupy Top 50 najbogatszych Francuzów. Założyciel koncernu OVH, pasjonat muzyki i informatyki, nie zamierza spoczywać jednak na laurach. Jego firma chce teraz porozpychać się w branży wyszukiwarek internetowych.

Jak donosi Bloomberg, Octave Klaba negocjuje zakup platformy Qwant. To francuska wyszukiwarka, która powstała dekadę temu. Reklamuje się jak narzędzie, które „nic o tobie nie wie”. W odróżnieniu od konkurencyjnych usług Qwant skupia się na prywatności swoich użytkowników, a tym samym nie stosuje śledzenia oraz personalizacji wyników osób z niej korzystających. Ma to zapobiec tzw. bańce filtrującej. Nie ma też mowy o zbieraniu danych, aby oferować sprzedaż usług i produktów, oraz wyświetlaniu personalizowanych reklam. Twórca OVH ma ambicję rzucić w tej branży wyzwanie takim markom jak Google i Bing (Microsoft).

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Globalne Interesy
Ekstrawagancki król danych znów na szczycie. Ze swojej wyspy rzuca wyzwanie Muskowi
Globalne Interesy
Cios w OpenAI i Teslę. Gigant e-handlu pokazał „przełomową” AI i humanoida
Globalne Interesy
Firmy coraz częściej odwracają się od AI. W cenie znów człowiek, ale może być za późno
Globalne Interesy
Zaskakujący bojkot Spotify. Artyści usuwają muzykę
Globalne Interesy
Kwaśne jabłko po premierze. Apple straciło ponad 100 mld dol. przez nowego iPhone'a
Reklama
Reklama