Reklama

„Przerażające”. McDonald’s wycofał reklamę stworzoną przez sztuczną inteligencję

McDonald’s wycofał świąteczną reklamę po fali krytyki w internecie. Reklama powstała z wykorzystaniem AI. Internauci nie zostawili na niej suchej nitki. Podobnie jak na reklamach innych firm jak np. Valentino.

Publikacja: 11.12.2025 09:57

Po premierze reklamy widzowie krytykowali nienaturalnie wyglądających bohaterów oraz dużą liczbę pos

Po premierze reklamy widzowie krytykowali nienaturalnie wyglądających bohaterów oraz dużą liczbę posklejanych ujęć, określając film jako „przerażający” i „źle zmontowany”

Foto: PAP/EPA

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie kontrowersje wywołała reklama McDonald's stworzona przez sztuczną inteligencję?
  • Kto był odpowiedzialny za stworzenie reklamy McDonald's?
  • Jakie argumenty przytaczają twórcy reklamy w jej obronie?
  • Dlaczego McDonald's zdecydował się usunąć swoją świąteczną reklamę?

45-sekundowy spot, który został zrealizowany przy użyciu generatywnych klipów AI i opublikowany 6 grudnia na kanale YouTube McDonald’s Netherlands, został skrytykowany przez internautów za wykorzystanie AI. Jeden z komentujących nazwał go „najbardziej koszmarną reklamą, jaką widział w tym roku”. 9 grudnia McDonald’s Netherlands usunął wideo, dodając w oświadczeniu, że to była „ważna lekcja” w trakcie poszukiwań „skutecznego wykorzystania AI” – informuje BBC News.

Reklama została stworzona dla McDonald’s przez holenderską firmę TBWA\Neboko oraz amerykańską firmę produkcyjną The Sweetshop.

Reklamy stworzone przez AI są coraz popularniejsze

Reklamy wykorzystujące generatywną AI stają się coraz popularniejszym trendem wśród dużych marek, szczególnie w sezonie świątecznym. Także koncern Coca-Cola wypuścił taki klip reklamowy.

Reklama McDonald’s pokazywała hipotetyczne sytuacje, które mogły pójść nie tak w czasie świątecznej przerwy, posługując się hasłem „najgorszy czas w roku” i sugerując, że lepiej spędzić go w towarzystwie sieci fast-foodowej. Jednak nie sam motyw przewodni reklamy wzbudził kontrowersje.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Kim jest Tilly Norwood? Burza wokół aktorki, która nie istnieje

Po premierze widzowie krytykowali nienaturalnie wyglądających bohaterów oraz dużą liczbę posklejanych ujęć, określając film jako „przerażający” i „źle zmontowany”. Wideo wywołało także obawy dotyczące wypierania miejsc pracy w branży. Jeden z komentarzy na Instagramie głosił: „Nie ma aktorów, nie ma ekipy filmowej… witajcie w przyszłości filmowej. I to jest słabe”.

Twórcy bronią kontrowersyjnej reklamy McDonald’s

Prezes The Sweetshop, Melanie Bridge, stanęła w obronie reklamy. Jak pisze portal Futurism, powiedziała ona, że proces produkcji trwał „siedem tygodni”, podczas których zespół „prawie nie spał” i stworzył „tysiące ujęć – które następnie ukształtowano w montażu tak, jak przy każdej produkcji o wysokiej jakości”. „To nie była sztuczka z użyciem AI. To był film” – powiedziała Bridge.

W oświadczeniu dla BBC News McDonald’s Netherlands poinformował z kolei, że wideo miało „odzwierciedlać stresujące momenty, jakie mogą pojawić się w trakcie świąt”, jednak podjęto decyzję o jego usunięciu. „Ta sytuacja jest dla nas ważną lekcją w kontekście poszukiwania skutecznych zastosowań AI” – dodano.

Producenci filmów reklamowych tną koszty dzięki AI

Dotychczas realizacja dużej kampanii reklamowej świątecznej zwykle zajmowała nawet rok. Na dodatek była kosztowna. Nic więc dziwnego, że firmy coraz częściej zwracają się do wykonawców, którzy potrafią tworzyć filmy w znacznie krótszym czasie, wykorzystując podpowiedzi z narzędzi generatywnej AI do produkcji nowych treści wideo.

Niektórym firmom reklamy stworzone dzięki AI się udały. Coca-Cola najwyraźniej zdołała przekonać przynajmniej część odbiorców swoją drugą z rzędu świąteczną reklamą stworzoną z użyciem AI. Choć wykorzystanie AI w tej reklamie budziło kontrowersje, raport firmy analitycznej Social Sprout wykazał, że spot uzyskał 61-procentowy „pozytywny wskaźnik nastrojów” wśród internautów.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Luksus i AI nie idą w parze? Fala krytyki pod adresem Valentino

Jednak kilka innych firm, takich jak włoski dom mody luksusowej Valentino, także spotkało się z krytyką za wykorzystanie tej technologii w swoich kampaniach – krytycy określili reklamę Valentino jako „tanią” i „leniwą”.

Globalne Interesy
Kontrowersyjna decyzja Trumpa. Amerykańskie chipy popłyną do Chin
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Globalne Interesy
Ubezpieczyciele obawiają się katastrofy. AI wywróci polisy do góry nogami
Globalne Interesy
Rewolucja w Mecie. Właściciel Facebooka drastycznie tnie kluczowy projekt
Globalne Interesy
W 2026 roku wzrosną ceny smartfonów i komputerów. Niespodziewany powód
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Globalne Interesy
„Woke Stasi commissars”. Musk chce likwidacji UE po karze dla serwisu X, wojna na tweety
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama