W jakim stopniu Pańskie duże doświadczenie z Azji może przydać się w Polsce?
Moje doświadczenie nie ogranicza się tylko do Azji, bo jestem także głęboko związany z Europą, gdzie mieszkam od kilku lat. Dzięki temu mogę pomóc Polsce i polskim przedsiębiorstwom być bardziej konkurencyjnymi na międzynarodowym rynku rozwiązań cyfrowych. Mam wiele kreatywnych pomysłów, które sprawdziły się w poprzednich krajach i chciałbym je zaadaptować tutaj, w Polsce.
Pierwszym przykładem, który przychodzi mi do głowy, jest rozwój biznesu w obszarze stacji ładowania samochodów elektrycznych, rozwinięty przez mój zespół w Austrii. Huawei dostarczył producentowi nowoczesne moduły ładujące. Wiem, że polski rynek infrastruktury dla pojazdów elektrycznych nie jest jeszcze silnie rozwinięty, więc może i tutaj, we współpracy z lokalnymi partnerami, uda nam się rozbudować ten segment. Boom w tym obszarze jest tuż za rogiem.
Uważam, że dynamiczny rozwój gospodarczy Europy Środkowo-Wschodniej w ciągu ostatnich kilku dekad jest naprawdę niezwykłym osiągnięciem. Wiele ze skutków społecznych pandemii COVID-19 zostało przezwyciężonych przez tutejsze firmy, m.in. dlatego, że Polska nie boi się inwestować w nowe technologie. Co więcej, widać duże wysiłki administracji rządowej w zakresie cyfryzacji gospodarki i życia publicznego, zwłaszcza w zakresie rozwoju narzędzi i platform e-administracji. Wierzę, że przyspieszenie procesu tworzenia cyfrowej gospodarki opartej na nowoczesnych technologiach może być kluczem do postpandemicznego wzrostu w regionie, ale aby tak się stało, Polska potrzebuje nowego cyfrowego otwarcia. Konieczna jest likwidacja białych plam na wielu obszarach wiejskich i zwiększenie pojemności sieci, by zapewniać użytkownikom lepsze doświadczenia. Dzięki temu internet stanie się szybszy i jeszcze bardziej dostępny dla ludzi.
W Azji mamy już doświadczenie w tym zakresie i wiemy, jak wyglądają rozwinięte rynki cyfrowe. Pierwsze udane komercyjne wdrożenia 5G miały miejsce już w 2019 roku, a Korea Południowa i Chiny są liderami w tej dziedzinie. Digitalizacja staje się ważnym motorem wzrostu w krajach azjatyckich i nie mówimy tu tylko o najbardziej zaawansowanych technologicznie państwach, takich jak Chiny, Korea Południowa, Japonia czy Singapur. Swoją szansę wykorzystują również takie kraje jak Sri Lanka czy Wietnam.