Aktualizacja: 09.05.2025 15:34 Publikacja: 14.07.2022 14:08
Foto: Adobe Stock
Dark patterns to inaczej ciemne wzorce, które projektanci interfejsów na platformach internetowych lub w aplikacjach mobilnych wykorzystują w celu skłonienia użytkowników do podjęcia określonych zachowań korzystnych z punktu widzenia tych platform lub aplikacji np. do zaakceptowania domyślnego, z reguły jak najszerszego zakresu przetwarzania danych osobowych lub nierezygnowania z zamówionej wcześniej subskrypcji.
W praktyce dark patterns najczęściej spotkać można w pop-upach i banerach dotyczących przetwarzania danych osobowych np. w postaci świadomego wyróżnienia kolorystycznego przycisku, za pomocą którego wyrażana jest zgoda na umieszczenie na urządzeniu wszystkich plików cookies (w tym plików służących do śledzenia aktywności internetowej), podczas gdy przycisk służący do akceptacji jedynie niezbędnych plików cookies pozostaje znacznie mniej widoczny. Innym przykładem może być manipulowanie widocznością linku do rezygnacji z subskrypcji newsletteru lub ukrywanie opcji usunięcia konta w nieintuicyjnej dla przeciętnego użytkownika zakładce na stronie internetowej.
Aby zagwarantować wysoki poziom jakości danych, organizacje powinny wdrożyć system kontroli wewnętrznej, który z...
Dostępność technologii sprawia, że fałszywe treści produkowane i dystrybuowane są masowo – mówi Izabela Jarka, k...
Jesteśmy numerem jeden w segmencie komputerów PC i w tabletach oraz jednym z liderów w smartfonach. Polska należ...
Każde duże wydarzenie społeczne, istotne dla państwa, takie jak wybory, jest wykorzystywane przez aktorów zewnęt...
Europa Środkowo-Wschodnia nie obejmie najpewniej pozycji światowego lidera w dziedzinie AI. Nasz region ma jedna...
W debacie o rynku pracy nie można zapominać o człowieku. Ideałem dla większości pozostaje umowa o pracę, ale technologie i potrzeba elastyczności oferują nowe rozwiązania.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas