Cyfrowa moda odmieni ulice. ChatGPT doradzi, a nawet zaprojektuje ubranie

Firmy z branży fashion z lubością sięgają po sztuczną inteligencję czy technologie VR/AR. W efekcie to boty projektują już odzież i doradzają w zakupach. A klientom nie jest potrzebne lustro – wystarczy wirtualna przymierzalnia.

Publikacja: 08.05.2023 21:13

Pierwszy na świecie pokaz AI Fashion Week odbył się niedawno w Nowym Jorku. Projektanci swoje kolekc

Pierwszy na świecie pokaz AI Fashion Week odbył się niedawno w Nowym Jorku. Projektanci swoje kolekcje zaprezentowali na wirtualnych modelach. Ubrania stworzyli dzięki sztucznej inteligencji.

Foto: AI Fashion Week / fashionweek.ai / Maison Meta & Trendland

Odbywający się z końcem kwietnia nowojorski Fashion Week był zdecydowanie inny niż wszystkie tego typu pokazy. Powód? Około 60 proc. projektów na to wydarzenie przygotowano z pomocą sztucznej inteligencji. Jak przekonuje Marta Fryzowska, wiceprezes VRG i ekspertka branży fashion, przyszłość mody to równoczesny rozwój w obu tych światach – realnym i wirtualnym. – Moda zawsze była odzwierciedleniem czasów, w których żyjemy. Wraz z postępem technologicznym, zmieniającymi się zachowaniami konsumentów i rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój branża fashion szykuje się na radykalną zmianę – dodaje.

Cyfrowa odzież awatara

Eksperci wieszczą sukces algorytmów projektujących ubrania, popularność wirtualnych wybiegów i rozwój technologii tkanin, w tym odzieży drukowanej w 3D, czy światłoczułych materiałów. Już obecnie na pokazach pojawiają się tkaniny, które mogą zmieniać kolor w zależności od ilości światła, które otrzymują, ale w przyszłości może będą też reagowały na inne bodźce, pozwalając nam wyrazić swój nastrój. Właśnie personalizacja ma być jednym z filarów wdrażania technologii w świecie mody. I nie chodzi już tylko o modę kierowaną wyłącznie do ludzi. Coraz częściej powstają bowiem projekty na potrzeby świata metaversum. – Rozwój VR i AR otwiera nowy rynek dla marek i projektantów, którzy będą tworzyć i sprzedawać wyłącznie cyfrowe ubrania. Następnie użytkownicy, a raczej ich awatary, będą je kupować i użytkować w wirtualnym świecie – przyznaje Marta Fryzowska.

Czytaj więcej

„Asystent dla miliardów ludzi”. Facebook w wyścigu sztucznej inteligencji

Owa wizja przyszłości zaczyna się w branży fashion materializować – tego typu projekty już realizują m.in. Dolce & Gabbana, Nike czy Tommy Hilfiger. A technologiczną rewolucję dodatkowo napędził teraz boom na ChatGPT. I tak właśnie Zalando wprowadza na swojej platformie osobistego asystenta mody wykorzystującego narzędzie od OpenAI. Firma chce wykorzystać potencjał generatywnej AI, aby – jak wyjaśnia – „wzmocnić doświadczenie odkrywania mody online”. Jak zastrzega Tian Su, wiceprezes Zalando, to dopiero początek. Dziś, gdy klient zapyta, „w co mam się ubrać na wesele w Madrycie w maju”, asystent zrozumie, że jest to wydarzenie formalne, i przewidzi, jakiej pogody można się spodziewać w tym okresie w tej lokalizacji. Przedstawi uzasadnienie wyboru i zarekomenduje ubrania odpowiednie na tę okazję. W przyszłości zaś rekomendacja ma być bardziej spersonalizowana – połączona z informacjami o preferencjach użytkownika (np. ulubiona marka, rozmiar).

AI robi kampanię

Uczenie maszynowe i analityka biznesowa również pomagają markom modowym. Jak mówi Cezary Stańczyk, architekt rozwiązań IT w firmie KBJ, dziś potrzeba zrozumienia szybko zmieniających się trendów i preferencji klientów jest oczywista. – Systemy klasy Business Intelligence, z funkcjonalnościami, jakie zyskujemy dzięki zastosowaniu AI, to ogromne wsparcie procesów sprzedażowych oraz cenna wiedza o potrzebach kupujących – tłumaczy.

I moda nie jest tu wyjątkiem. Grzegorz Dembicki, dyrektor w firmie Sagra Technology, zauważa, że AI zmieni cały sektor handlu, wpływając na procesy od łańcuchów dostaw po wsparcie konsumenta na etapie zakupu. – Ważnym czynnikiem wzrostu dla sztucznej inteligencji będzie rosnący udział e-commerce, który najchętniej wdraża nowinki IT – zaznacza.

Dzięki ChatGPT boty stały się obecnie najgorętszym trendem w branży e-handlu. Z badań Tidio wynika, iż rynek tych cyfrowych asystentów ma wzrosnąć w br. o ponad 994 mln dol. – Większość najnowocześniejszych firm już wcześniej doceniła zalety tej technologii, np. korzystając z chatbotów, narzędzi umożliwiających dopasowanie produktów do odbiorcy, czy wyszukiwania głosowego. Teraz jednak, wraz z ChatGPT4, wchodzimy na zupełnie inny poziom marketingu w e-handlu – wyjaśnia Tomasz Cincio, prezes Droplo.

Czytaj więcej

ChatGPT może zniszczyć Wikipedię. Halucynacje i zalew fałszywych historii

Przykładem może być najnowsza kampania HalfPrice (sieć należąca do Grupy CCC), w której wykorzystano grafiki stworzone przez boty. Michał Kniaź, dyrektor w HalfPrice, zauważa, iż to pierwszy tego typu projekt w Polsce. – Wygenerowane z wykorzystaniem AI obrazy wyglądają wręcz obłędnie – zaznacza.

Wrażenie robi też technologia wirtualnych przymierzalni. Po takie rozwiązanie sięga coraz więcej firm z branży mody. Do grona tego dołączyła ostatnio Eva Minge EyeLab, marka oferująca oprawki do okularów. Korzysta ona z systemu rodzimego start-upu AR-Labs.io. Po jego technologię sięgnęły choćby takie brandy jak Belutti i Briju.

Odbywający się z końcem kwietnia nowojorski Fashion Week był zdecydowanie inny niż wszystkie tego typu pokazy. Powód? Około 60 proc. projektów na to wydarzenie przygotowano z pomocą sztucznej inteligencji. Jak przekonuje Marta Fryzowska, wiceprezes VRG i ekspertka branży fashion, przyszłość mody to równoczesny rozwój w obu tych światach – realnym i wirtualnym. – Moda zawsze była odzwierciedleniem czasów, w których żyjemy. Wraz z postępem technologicznym, zmieniającymi się zachowaniami konsumentów i rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój branża fashion szykuje się na radykalną zmianę – dodaje.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Afera wokół ChatGPT. Scarlett Johansson oskarża firmę o kradzież głosu
Technologie
Blisko przełomu. Sztuczna inteligencja zyskuje umiejętność abstrakcyjnego myślenia
Technologie
Współtwórca ChatGPT oskarża firmę. „AI jest mądrzejsza od nas”
Materiał Partnerski
Elektryzujące elektryki
Technologie
Wystarczy impuls za 13 centów, by zniszczyć rój dronów. Nowa super broń
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?