Reklama
Rozwiń

Cyfrowa moda odmieni ulice. ChatGPT doradzi, a nawet zaprojektuje ubranie

Firmy z branży fashion z lubością sięgają po sztuczną inteligencję czy technologie VR/AR. W efekcie to boty projektują już odzież i doradzają w zakupach. A klientom nie jest potrzebne lustro – wystarczy wirtualna przymierzalnia.

Publikacja: 08.05.2023 21:13

Pierwszy na świecie pokaz AI Fashion Week odbył się niedawno w Nowym Jorku. Projektanci swoje kolekc

Pierwszy na świecie pokaz AI Fashion Week odbył się niedawno w Nowym Jorku. Projektanci swoje kolekcje zaprezentowali na wirtualnych modelach. Ubrania stworzyli dzięki sztucznej inteligencji.

Foto: AI Fashion Week / fashionweek.ai / Maison Meta & Trendland

Odbywający się z końcem kwietnia nowojorski Fashion Week był zdecydowanie inny niż wszystkie tego typu pokazy. Powód? Około 60 proc. projektów na to wydarzenie przygotowano z pomocą sztucznej inteligencji. Jak przekonuje Marta Fryzowska, wiceprezes VRG i ekspertka branży fashion, przyszłość mody to równoczesny rozwój w obu tych światach – realnym i wirtualnym. – Moda zawsze była odzwierciedleniem czasów, w których żyjemy. Wraz z postępem technologicznym, zmieniającymi się zachowaniami konsumentów i rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój branża fashion szykuje się na radykalną zmianę – dodaje.

Cyfrowa odzież awatara

Eksperci wieszczą sukces algorytmów projektujących ubrania, popularność wirtualnych wybiegów i rozwój technologii tkanin, w tym odzieży drukowanej w 3D, czy światłoczułych materiałów. Już obecnie na pokazach pojawiają się tkaniny, które mogą zmieniać kolor w zależności od ilości światła, które otrzymują, ale w przyszłości może będą też reagowały na inne bodźce, pozwalając nam wyrazić swój nastrój. Właśnie personalizacja ma być jednym z filarów wdrażania technologii w świecie mody. I nie chodzi już tylko o modę kierowaną wyłącznie do ludzi. Coraz częściej powstają bowiem projekty na potrzeby świata metaversum. – Rozwój VR i AR otwiera nowy rynek dla marek i projektantów, którzy będą tworzyć i sprzedawać wyłącznie cyfrowe ubrania. Następnie użytkownicy, a raczej ich awatary, będą je kupować i użytkować w wirtualnym świecie – przyznaje Marta Fryzowska.

Czytaj więcej

„Asystent dla miliardów ludzi”. Facebook w wyścigu sztucznej inteligencji

Owa wizja przyszłości zaczyna się w branży fashion materializować – tego typu projekty już realizują m.in. Dolce & Gabbana, Nike czy Tommy Hilfiger. A technologiczną rewolucję dodatkowo napędził teraz boom na ChatGPT. I tak właśnie Zalando wprowadza na swojej platformie osobistego asystenta mody wykorzystującego narzędzie od OpenAI. Firma chce wykorzystać potencjał generatywnej AI, aby – jak wyjaśnia – „wzmocnić doświadczenie odkrywania mody online”. Jak zastrzega Tian Su, wiceprezes Zalando, to dopiero początek. Dziś, gdy klient zapyta, „w co mam się ubrać na wesele w Madrycie w maju”, asystent zrozumie, że jest to wydarzenie formalne, i przewidzi, jakiej pogody można się spodziewać w tym okresie w tej lokalizacji. Przedstawi uzasadnienie wyboru i zarekomenduje ubrania odpowiednie na tę okazję. W przyszłości zaś rekomendacja ma być bardziej spersonalizowana – połączona z informacjami o preferencjach użytkownika (np. ulubiona marka, rozmiar).

AI robi kampanię

Uczenie maszynowe i analityka biznesowa również pomagają markom modowym. Jak mówi Cezary Stańczyk, architekt rozwiązań IT w firmie KBJ, dziś potrzeba zrozumienia szybko zmieniających się trendów i preferencji klientów jest oczywista. – Systemy klasy Business Intelligence, z funkcjonalnościami, jakie zyskujemy dzięki zastosowaniu AI, to ogromne wsparcie procesów sprzedażowych oraz cenna wiedza o potrzebach kupujących – tłumaczy.

I moda nie jest tu wyjątkiem. Grzegorz Dembicki, dyrektor w firmie Sagra Technology, zauważa, że AI zmieni cały sektor handlu, wpływając na procesy od łańcuchów dostaw po wsparcie konsumenta na etapie zakupu. – Ważnym czynnikiem wzrostu dla sztucznej inteligencji będzie rosnący udział e-commerce, który najchętniej wdraża nowinki IT – zaznacza.

Dzięki ChatGPT boty stały się obecnie najgorętszym trendem w branży e-handlu. Z badań Tidio wynika, iż rynek tych cyfrowych asystentów ma wzrosnąć w br. o ponad 994 mln dol. – Większość najnowocześniejszych firm już wcześniej doceniła zalety tej technologii, np. korzystając z chatbotów, narzędzi umożliwiających dopasowanie produktów do odbiorcy, czy wyszukiwania głosowego. Teraz jednak, wraz z ChatGPT4, wchodzimy na zupełnie inny poziom marketingu w e-handlu – wyjaśnia Tomasz Cincio, prezes Droplo.

Czytaj więcej

ChatGPT może zniszczyć Wikipedię. Halucynacje i zalew fałszywych historii

Przykładem może być najnowsza kampania HalfPrice (sieć należąca do Grupy CCC), w której wykorzystano grafiki stworzone przez boty. Michał Kniaź, dyrektor w HalfPrice, zauważa, iż to pierwszy tego typu projekt w Polsce. – Wygenerowane z wykorzystaniem AI obrazy wyglądają wręcz obłędnie – zaznacza.

Wrażenie robi też technologia wirtualnych przymierzalni. Po takie rozwiązanie sięga coraz więcej firm z branży mody. Do grona tego dołączyła ostatnio Eva Minge EyeLab, marka oferująca oprawki do okularów. Korzysta ona z systemu rodzimego start-upu AR-Labs.io. Po jego technologię sięgnęły choćby takie brandy jak Belutti i Briju.

Technologie
Te technologie zdominują 2025 rok. Roboty i AI zaczną masowo zastępować ludzi
Technologie
Jakie technologie zdominują rok 2025? Spytaliśmy ekspertów
Technologie
Drony przejmują dostawy kurierskie. Chiny rozpoczynają światową ekspansję
Technologie
Akumulatory będą wreszcie tanie i z łatwo dostępnego materiału. Przełomowy wynalazek
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Technologie
Humanoidy wejdą do domów w 2025 roku. Ten sprząta, ale potrafi też prać i zrobić kawę
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku