Odbywający się z końcem kwietnia nowojorski Fashion Week był zdecydowanie inny niż wszystkie tego typu pokazy. Powód? Około 60 proc. projektów na to wydarzenie przygotowano z pomocą sztucznej inteligencji. Jak przekonuje Marta Fryzowska, wiceprezes VRG i ekspertka branży fashion, przyszłość mody to równoczesny rozwój w obu tych światach – realnym i wirtualnym. – Moda zawsze była odzwierciedleniem czasów, w których żyjemy. Wraz z postępem technologicznym, zmieniającymi się zachowaniami konsumentów i rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój branża fashion szykuje się na radykalną zmianę – dodaje.
Cyfrowa odzież awatara
Eksperci wieszczą sukces algorytmów projektujących ubrania, popularność wirtualnych wybiegów i rozwój technologii tkanin, w tym odzieży drukowanej w 3D, czy światłoczułych materiałów. Już obecnie na pokazach pojawiają się tkaniny, które mogą zmieniać kolor w zależności od ilości światła, które otrzymują, ale w przyszłości może będą też reagowały na inne bodźce, pozwalając nam wyrazić swój nastrój. Właśnie personalizacja ma być jednym z filarów wdrażania technologii w świecie mody. I nie chodzi już tylko o modę kierowaną wyłącznie do ludzi. Coraz częściej powstają bowiem projekty na potrzeby świata metaversum. – Rozwój VR i AR otwiera nowy rynek dla marek i projektantów, którzy będą tworzyć i sprzedawać wyłącznie cyfrowe ubrania. Następnie użytkownicy, a raczej ich awatary, będą je kupować i użytkować w wirtualnym świecie – przyznaje Marta Fryzowska.
Czytaj więcej
Założyciel Facebooka Mark Zuckerberg ogłosił, że przedstawi wkrótce tzw. agentów AI. Rzuci tym samym wyzwanie ChatGPT i innym projektom bazującym na konwersacyjnej sztucznej inteligencji.
Owa wizja przyszłości zaczyna się w branży fashion materializować – tego typu projekty już realizują m.in. Dolce & Gabbana, Nike czy Tommy Hilfiger. A technologiczną rewolucję dodatkowo napędził teraz boom na ChatGPT. I tak właśnie Zalando wprowadza na swojej platformie osobistego asystenta mody wykorzystującego narzędzie od OpenAI. Firma chce wykorzystać potencjał generatywnej AI, aby – jak wyjaśnia – „wzmocnić doświadczenie odkrywania mody online”. Jak zastrzega Tian Su, wiceprezes Zalando, to dopiero początek. Dziś, gdy klient zapyta, „w co mam się ubrać na wesele w Madrycie w maju”, asystent zrozumie, że jest to wydarzenie formalne, i przewidzi, jakiej pogody można się spodziewać w tym okresie w tej lokalizacji. Przedstawi uzasadnienie wyboru i zarekomenduje ubrania odpowiednie na tę okazję. W przyszłości zaś rekomendacja ma być bardziej spersonalizowana – połączona z informacjami o preferencjach użytkownika (np. ulubiona marka, rozmiar).
AI robi kampanię
Uczenie maszynowe i analityka biznesowa również pomagają markom modowym. Jak mówi Cezary Stańczyk, architekt rozwiązań IT w firmie KBJ, dziś potrzeba zrozumienia szybko zmieniających się trendów i preferencji klientów jest oczywista. – Systemy klasy Business Intelligence, z funkcjonalnościami, jakie zyskujemy dzięki zastosowaniu AI, to ogromne wsparcie procesów sprzedażowych oraz cenna wiedza o potrzebach kupujących – tłumaczy.