Furgonetka, platforma logistyczna będąca brokerem kurierskim, wspólnie z warszawskim startupem dataplace.ai uruchomiła innowacyjną aplikację, która wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość (AR) do sprawdzania, jak w danej lokalizacji będzie wyglądał automat paczkowy. Poza wizualizacją użytkownik może za pośrednictwem apki poinformować brokera o proponowanym miejscu ustawienia maszyny. A na tym nie koniec. Firma wdraża nowatorskie oprogramowanie, które ma wspierać analizę potencjału biznesowego automatu – to pozwoli Furgonetce ocenić efektywność urządzenia w danym miejscu i sprawnie identyfikować najlepsze z lokalizacji.

Rusza budowa sieci

Furgonetka z przytupem chce dołączyć do wyścigu paczkowego na automaty. Nad Wisłą na tym rynku mierzą się m.in. InPost, Poczta Polska, Allegro, AliExpress czy Orlen, choć rywali jest więcej. Brokerowi ciężko będzie pobić tuzów branży pod względem liczebności sieci maszyn, ale firma swoich przewag szuka gdzie indziej. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom chce wykrajać najsmakowitsze kąski rynkowego tortu. Ma w tym pomóc m.in. rozszerzona rzeczywistość.

Czytaj więcej

Ten nowy robot ma przewozić wszystko. Ma niezwykłe możliwości

Furgonetka zawarła umowy z ośmioma producentami automatów paczkowych i chce już w I połowie 2022 r. ruszyć z budową sieci. W odróżnieniu od konkurencji planuje udostępniać je różnym operatorom. Projekt Furgonetka Box ma być w znacznym stopniu oparty na nowych technologiach. I trudno, by było inaczej, skoro na czele firmy stoi Rafał Agnieszczak, pionier polskiego biznesu internetowego, jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci rodzimego rynku startupów. Jeszcze przed pęknięciem bańki internetowej pracował w jednym z pierwszych portali w naszym kraju – Ahoj.pl. 20 lat temu założył Fotkę.pl, topowy wówczas polski serwis społecznościowy. Ale na koncie ma więcej innowacyjnych spółek, w tym m.in. serwis pożyczek społecznościowych Finansowo.pl. Teraz jego ambicją jest zbudowanie silnego gracza na rynku KEP (kurier, ekspres, paczka). I pomoże mu w tym startup Huberta Guzery dataplace.ai.

Zaawansowana analiza „location intelligence”

Furgonetka stworzyła technologię do zarządzania siecią automatów, do której nowatorskim dodatkiem, nie tylko na krajową skalę, jest aplikacja AR pozwalająca dobrać odpowiedni automat do lokalizacji, zwizualizować go i zgłosić dane miejsce. – Obecnie jesteśmy jedyną firmą na tym rynku, która oferuje takie możliwości – podkreśla Agnieszczak.

Oprogramowanie do analizy potencjału biznesowego będzie automatycznie zbierało dane na temat lokalizacji, na podstawie których Furgonetka zweryfikuje postawienie automatu w danym miejscu pod kątem jego efektywności. Narzędzie – tworzone we współpracy z dataplace.ai – pozwoli porównać ze sobą poszczególne lokalizacje i wybrać te najlepsze.

Jak tłumaczy Guzera, prezes technologicznej spółki, która specjalizuje się w dostarczaniu danych dotyczących czynników wpływających na biznes w świecie offline, do analizy potencjału lokalizacji wykorzystano autorską technologię z zakresu tzw. location intelligence, opartą na nauczaniu maszynowym. – Rozwiązanie na bieżąco gromadzi i w sposób zautomatyzowany przetwarza terabajty danych mobilnych o rzeczywistym ruchu pieszym i samochodowym w dowolnym miejscu. Następnie będą one uzupełnione informacjami o budynkach, demografii i konkurencji, pochodzącymi z 15 baz. Dzięki temu decyzje będą podejmowane na podstawie rzetelnych i aktualnych danych z całego roku, a nie intuicji i subiektywnej oceny. Pozwoli to przyspieszyć i usprawnić cały proces oraz zwiększyć jego efektywność kosztową – wyjaśnia Hubert Guzera. I przekonuje, że w efekcie w krótkim czasie Furgonetka będzie mogła ocenić potencjał biznesowy lokalizacji proponowanej przez użytkownika apki.

Autopromocja
FORUM ESG

Co warto wiedzieć o ESG? Jej znaczenie dla firm i gospodarki.

CZYTAJ WIĘCEJ

Jak pokazują dane firmy Gemius, obecnie dostawy do automatów paczkowych są najczęściej wybieraną formą odbierania przez konsumentów zamówień online. Z takich rozwiązań korzysta aż 77 proc. robiących zakupy w sieci.