Wymyślone święta dają zyski

123rf.com

16 lipca miliony kupujących ruszą po okazje w Prime Day Amazona. Z kolei chiński Alibaba ma swój Dzień Singla.

Handel jest doskonały w kreowaniu świąt w gorszych sprzedażowo okresach. Przykład: walentynki w lutym. Najwięksi internetowi sprzedawcy operują już w takiej skali, że są w stanie tworzyć własne okazje, które przyciągają miliony łowców promocji.

Amazon Prime Day to doroczne święto, które wiąże się z dodatkowymi obniżkami cen dla abonentów Prime. Abonament kosztuje 13 dol. miesięcznie. W zamian dostaje się dostawę (często tego samego dnia), dodatkowe promocje czy dostęp do filmów i seriali. Obniżki cen sięgają nawet 60 proc. i dotyczą głównie sprzętu elektronicznego, ale i usług czy zabawek.

Amazon nie podaje wyników choćby ubiegłorocznego Prime Day. – Było to największe globalne wydarzenie handlowe w historii Amazona – chwali się firma. Konkurencyjny Alibaba poinformował zaś, że w listopadowy Dzień Singla, czyli jego autorskie święto, sprzedaż za pośrednictwem serwisów grupy wyniosła niemal 31 mld dol.

W akcjach aktywnie biorą udział także Polacy, którzy z Amazona, mimo braku polskiej wersji, też korzystają. Z danych PBI/Gemius wynika, że w lipcu i czerwcu 2018 r. Amazon.com miał ponad 300 tys. użytkowników z Polski, zaś Amazon.de – od ponad 300 do nawet ponad 600 tys. Nie wiadomo jednak, ilu jest polskich abonentów Prime.

Tego rodzaju okazje pokazują, jak potężnym rywalem dla handlu są internetowi sprzedawcy. W niektórych krajach – jak Indie, Wielka Brytania czy USA – na Amazonie choć raz w roku kupuje nawet ponad 80 proc. konsumentów. Rosnąca potęga sprzedawcy ma też swoje ciemne strony, jak bankrutujące setkami sieci odzieżowe w USA.

W Polsce – choć zjawisko to dopiero zaczyna się rozkręcać – także będziemy mieli do czynienia z podobnym trendem. Już widać odpływ klientów z centrów handlowych, czego powodem oprócz zakazu handlu w niedzielę jest również rosnąca siłą internetu. Coraz więcej Polaków będzie chodzić do stacjonarnych sklepów tylko po to, aby obejrzeć produkty, a potem kupić je online.

W krajach azjatyckich 71 proc. klientów przyznaje, że często ogląda towar w sklepie stacjonarnym, by potem kupić go w sieci. W Europie ten odsetek jest niższy: wynosi średnio 54 proc. Polska z wynikiem 28 proc. pozostaje na razie daleko w tyle, ale eksperci przewidują, że będzie się to zmieniać i Polacy przekonają się do zakupów online po wcześniejszym obejrzeniu towaru na żywo.

W ramach tego trendu showroomy uruchamiają już nie tylko sieci odzieżowe, ale także sprzedawcy elektroniki czy mebli. Takie rozwiązanie pozwala choćby zmniejszyć przestrzeń zajmowaną przez salon np. w centrum handlowym, bo nie trzeba w nim utrzymywać wielkich zapasów – klienci tylko oglądają i ewentualnie zamawiają produkt na miejscu, ale dostawa idzie wprost z magazynu.

– Showroom pozwala naszym potencjalnym klientom i partnerom dotknąć danego rozwiązania. To przekłada się na jego lepsze zrozumienie. Dzięki showroomowi możemy pokazać, jak określona technologia została zastosowana w innych branżach, które z różnych powodów zaadaptowały ją wcześniej, i w jaki sposób wspiera tamten biznes – mówi Jacek Fischbach z Innovation Zone w Cybercom.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Michał Kanownik: Stać nas jako kraj, żeby być wśród liderów wprowadzania 5G

Polska aspiruje do rangi najnowocześniejszych krajów ściągających innowacje. 5G jest do tego niezbędne. Oby ...

Google karze aktywistów strajkowych

Dwie aktywistki, pracownice Google’a twierdzą, że zostały zdegradowane, a następnie przyjęte, ale już na ...

Avengers: Koniec gry” najpopularniejszym zagranicznym filmem w Chinach

Chińscy widzowie pokochali amerykańskich superbohaterów z uniwersum Marvela. „Avengers: Koniec gry” stał się najbardziej ...

Aktorzy zmartwychwstają. Kino przechodzi rewolucję

Cyfrowo odtwarzane postacie, komputerowo odmładzani, a nawet „przywracani” do życia aktorzy, czy sztuczna inteligencja ...

Koniec z narzekaniem na działanie WiFi

Badacze z Massachusetts Institute of Technology (MIT) stworzyli system inteligentnego rozdzielania łącza internetowego pomiędzy ...

Nowe gry od Varsav Game Studios

2020 r. zapowiada się dla Varsav Game Studios pracowicie. Oczkiem w głowie firmy jest ...