Kosztujące niemal 700 dol. urządzenie o nazwie AI Pin w kwietniu br. trafiło na rynek. Po miesiącach prezentacji i zapewnianiu, że to rozwiązanie, które odeśle tradycyjne smartfony do lamusa, jego twórcy sami będą musieli je tam wysłać. Stojąca za tym innowacyjnym gadżetem firma Humane, zebrała od inwestorów, w tym Sama Altmana, twórcy OpenAI, sporo pieniędzy, ale teraz walczy o przetrwanie.
Dlaczego AI Pin nie odniósł sukcesu?
Gadżet, który na wyrost nazwano „zabójcą smartfonów”, faktycznie miał rewolucyjny potencjał, ale ten sprzęt zwyczajnie nie działa jak należy. Początkowy boom, który nastąpił zaraz po premierze AI Pin, szybko wygasł. Jak pisze serwis The Verge, dziś zwroty produktów od niezadowolonych klientów przewyższają sprzedaż. To dość wyjątkowa sytuacja, choć Humane ma zapewniać, że wcale tak źle nie jest. Zwroty generują koszty rzędu 1 mln dol., gdy sprzedaż ma przynosić 9 mln dol.
Czytaj więcej
W 2024 r. czeka nas upowszechnienie tzw. technologii ubieralnych. Na inteligentne elementy odzieży i biżuterii postawili giganci, jak Meta, Google, Snapchat i OpenAI.
Gadżet ten to swoisty smartfon bez ekranu, niewielkich rozmiarów przypinka do ubrania, np. klapy marynarki, która pozwala wykonywać połączenia telefoniczne bez użycia rąk. Wszystko za sprawą sztucznej inteligencji. Komunikacja z urządzeniem odbywa się za pomocą gestów lub głosowo. Użytkownik może cyfrowemu asystentowi wydawać polecenia, gdyż system zintegrowano z ChatGPT, a ten odpowiada w ten sam sposób, choć może również treść wyświetlać, np. na dłoni. Projekt tego produktu spotkał się olbrzymim zainteresowaniem. Tym bardziej, że stał za nim były inżynier Apple. Mimo że zapewniał on, iż AI Pin ma szansę zrewolucjonizować rynek urządzeń mobilnych w ten sam sposób, jak kiedyś zrobił to iPhone, to wykonanie urządzenia rozczarowało użytkowników. Na tyle, że – jak wskazuje The Verge – między majem a sierpniem zwrócono więcej produktów niż ich zakupiono. Do Humane (do czerwca) miało nie wrócić tylko ok. 8 tys. sztuk inteligentnej przypinki. W efekcie wśród użytkowników na całym świecie jest ledwie ok. 7 tys. sztuk.
Czy HP przejmie Humane?
AI Pin w ostatnim czasie spotkał się z falą krytyki oraz negatywnymi opiniami. Część recenzentów pisało, że ten gadżet „po prostu nie działa ”, a nawet, iż to „najgorszy produkt”, jaki spotkali. Przyszłość firmy stanęła pod znakiem zapytania. Pojawiły się nieoficjalne informacje, że Humane może trafić w ręce koncernu HP. O tym, że gigant rozważa taką akwizycję pisał „New York Times”. Z kolei „The Information” sugeruje, iż prowadzone są rozmowy z inwestorami, którzy wyłożą pieniądze na ratunek projektu (dług miałby zostać zamieniony na kapitał własny). Humane może okazać się jednak studnią bez dna. Wystarczy wspomnieć, że do tej pory start-up pozyskał od wielu znanych inwestorów już przeszło 200 mln dol. Na tej liście, poza Samem Altmanem, jest choćby dyrektor generalny Salesforce Marc Benioff.