Google ma zapłacić 150 mln euro a Meta, właściciela Facebooka 60 mln euro - informuje Reuters.

“Stwierdziliśmy, że na stronach internetowych Facebooka, Google’a i Youtube’a odrzucanie plików cookie nie jest tak samo proste jak ich akceptacja” - napisał CNIL (Commission Nationale de I'informatique et Des Libertés) w oświadczeniu.

Obie firmy miały trzy miesiące na dostosowanie się do zaleceń, zanim urząd nałożył na nie kary. CNIL poinformował, że chociaż Google i Facebook udostępniły przyciski umożliwiające natychmiastową akceptację plików cookie, to nadal nie powstały ich odpowiedniki, które pozwoliłby na rezygnację.

W przypadku odmowy zapłaty, każda z firm będzie musiała liczyć się z tym, że kary te będą narastać o 100 tysięcy euro dziennie, jeżeli nie uda się rozwiązać wskazanych problemów w ciągu trzech miesięcy od wydania decyzji.

Czytaj więcej

Prognozy na 2022 rok. Wirtualny świat i nowy internet

CNIL prowadził dochodzenie w sprawie francuskiej strony Google od marca 2020. Wówczas pliki cookie witryny były automatycznie zapisywane na komputerze, bez jakiejkolwiek interakcji z ich strony a część z nich miała zostać wykorzystana do zarabiania na użytkownikach, ponieważ ciasteczka zostały wykorzystane później w celach reklamowych.

To nie pierwszy raz, kiedy francuski regulator strzegący prywatności obywateli wykorzystał unijne przepisy dotyczące e-prywatności, aby uderzyć w koncern technologiczny. W grudniu 2020 r. CNIL nałożył na Amazon i Google grzywnę w wysokości 35 mln euro i 100 mln euro za podobne naruszenie w sprawie plików cookie. Agencja nałożyła również na Google grzywnę w wysokości 50 mln euro na podstawie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO).