Wysoka kara dla Google i Facebooka. Zapłacą za ciasteczka

Francuski organ nadzorujący ochronę danych osobowych CNIL nałożył na Google i Facebooka 210 mln euro grzywny za utrudnienie użytkownikom odrzucenia plików cookie, które zbierają informacje o ich aktywności w internecie.

Publikacja: 06.01.2022 15:04

Wysoka kara dla Google i Facebooka. Zapłacą za ciasteczka

Foto: AFP

Google ma zapłacić 150 mln euro a Meta, właściciela Facebooka 60 mln euro - informuje Reuters.

“Stwierdziliśmy, że na stronach internetowych Facebooka, Google’a i Youtube’a odrzucanie plików cookie nie jest tak samo proste jak ich akceptacja” - napisał CNIL (Commission Nationale de I'informatique et Des Libertés) w oświadczeniu.

Obie firmy miały trzy miesiące na dostosowanie się do zaleceń, zanim urząd nałożył na nie kary. CNIL poinformował, że chociaż Google i Facebook udostępniły przyciski umożliwiające natychmiastową akceptację plików cookie, to nadal nie powstały ich odpowiedniki, które pozwoliłby na rezygnację.

W przypadku odmowy zapłaty, każda z firm będzie musiała liczyć się z tym, że kary te będą narastać o 100 tysięcy euro dziennie, jeżeli nie uda się rozwiązać wskazanych problemów w ciągu trzech miesięcy od wydania decyzji.

Czytaj więcej

Prognozy na 2022 rok. Wirtualny świat i nowy internet

CNIL prowadził dochodzenie w sprawie francuskiej strony Google od marca 2020. Wówczas pliki cookie witryny były automatycznie zapisywane na komputerze, bez jakiejkolwiek interakcji z ich strony a część z nich miała zostać wykorzystana do zarabiania na użytkownikach, ponieważ ciasteczka zostały wykorzystane później w celach reklamowych.

To nie pierwszy raz, kiedy francuski regulator strzegący prywatności obywateli wykorzystał unijne przepisy dotyczące e-prywatności, aby uderzyć w koncern technologiczny. W grudniu 2020 r. CNIL nałożył na Amazon i Google grzywnę w wysokości 35 mln euro i 100 mln euro za podobne naruszenie w sprawie plików cookie. Agencja nałożyła również na Google grzywnę w wysokości 50 mln euro na podstawie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO).

Google ma zapłacić 150 mln euro a Meta, właściciela Facebooka 60 mln euro - informuje Reuters.

“Stwierdziliśmy, że na stronach internetowych Facebooka, Google’a i Youtube’a odrzucanie plików cookie nie jest tak samo proste jak ich akceptacja” - napisał CNIL (Commission Nationale de I'informatique et Des Libertés) w oświadczeniu.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny
Globalne Interesy
Sprzedaż iPhone'ów runęła i Apple traci pozycję lidera. Jest nowy król smartfonów