Zmienność, niepewność, złożoność...
...i niejednoznaczność, czyli VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity) to koncepcja, która opisuje dzisiejszą rzeczywistość tak dokładnie, jak nigdy dotąd. Ten akronim, utworzony tuż po zakończeniu zimnej wojny, zyskuje dziś ogromną popularność pośród przedsiębiorców, ponieważ przedstawia wyzwania, z którymi mierzą się na co dzień.
Trwająca od 2019 roku pandemia, konflikty zbrojne, nasilające się zmiany klimatyczne i katastrofy naturalne skutecznie odciskają swoje piętno na globalnych firmach niezależnie od branży. VUCA stała się również rzeczywistością dla polskich przedsiębiorców.
Postawieni w sytuacji rosnącej inflacji, stóp procentowych, czy cen energii często decydują się na “zaciskanie pasa”. Oszczędzanie, a co za tym idzie zatrzymanie lub spowolnienie inwestycji, poważnie hamuje ich transformację cyfrową.
VUCA to jednak nie “słowo-wytrych”, którym można uzasadnić brak działania w obliczu “ciężkich czasów”.
“Koncepcja ta pozwala zrozumieć niepewną rzeczywistość, przygotować się nawet na gwałtowne zmiany, rozwijać się i odnosić sukcesy. Na każdą cechę rzeczywistości VUCA przedsiębiorcy mogą znaleźć skuteczną odpowiedź. W ujarzmieniu zmienności pomaga nadmiarowość zasobów, a dzięki analizie danych zmniejsza się poziom niepewności.