Alcatel-Lucent: Nowa wideokomunikacja w sieciach operatorskich

Dynamiczny rozwój technologii i technik związanych z telekomunikacją sprawił, że w ciągu ostatniej dekady pojawiło się wiele nowych, rewolucyjnych czasami rozwiązań i urządzeń. Ostatnie lata, to przede wszystkim era komunikacji mobilnej, smartfonów, netbooków i tabletów oraz rozwoju aplikacji zmieniających niekiedy w dużym stopniu to, jak pracujemy i jak korzystamy z rozrywki. Mimo coraz większych możliwości sieci i urządzeń, podstawowym sposobem komunikacji poza internetem jest jednak zwykła rozmowa telefoniczna.

Publikacja: 14.11.2011 15:36

Alcatel-Lucent: Nowa wideokomunikacja w sieciach operatorskich

Foto: ROL

W internecie coraz bardziej popularne stają się aplikacje umożliwiające wideokomunikację a dzięki nowym rozwiązaniom w dostępie radiowym 3G (HSPA+) i 4G (LTE), interfejs ten przestaje być barierą wykorzystania w sieciach komórkowych. Moc obliczeniowa, jakość kamer i ekranów w urządzeniach mobilnych także nie jest już przeszkodą dla realizacji połączeń wideo.

Czas na zmiany?

Usługi wideokomunikacji nie przyjęły się jak dotąd masowo ze względu na fragmentację rozwiązań dostępnych w internecie, które nie współpracują ze sobą. Internetowe usługi tego typu są zazwyczaj dość ograniczone, oferując przede wszystkim dwustronne połączenia, którym w dodatku trudno jest zapewnić – szczególnie w sieciach komórkowych – przyzwoitą jakość. Nie ma w nich możliwości przełączania się między komunikacją wideo i publiczną usługą telefoniczną. Realizacja połączeń nie jest też tak prosta, jak w usłudze głosowej. W przypadku rozwiązań internetowych trzeba najpierw zainstalować i skonfigurować aplikację a następnie – przy każdej próbie nawiązania wideorozmowy – uruchomić ją, zalogować się do sieci i odnaleźć kontakty, które zazwyczaj są niezależne od kontaktów używanych dla połączeń telefonicznych i SMS.

Szansą operatorów w tym segmencie rynku jest wykorzystanie potencjału sieci związanego z możliwością zapewnienia odpowiedniej jakości i niezawodności połączeń wideo, uczynienie z nich usługi dostępnej w terminalu mobilnym tak naturalnie, jak rozmowa telefoniczna oraz docelowo zapewnienie powszechnej łączności. Takiej samej, jaką mamy dzwoniąc lub wysyłając SMS do dowolnego abonenta sieci komórkowej praktycznie na całym świecie.

Operator, jako dostawca zintegrowanych usług komunikacyjnych

Operator sieci komórkowej z dostępem HSPA+ i LTE może zaoferować swoim abonentom usługi wideokomunikacyjne – które w naturalny sposób rozszerzą zakres wykorzystywanych przez nich metod komunikacji – pozbawione wspomnianych wyżej mankamentów.  Rozwiązaniem sieciowym, wspierającym tworzenie usług multimedialnych w sieciach komórkowych oraz stacjonarnych jest architektura IMS (IP Multimedia Subsystem) – dojrzały zbiór standardów, który został stworzony z uwzględnieniem wymagań sieci następnej generacji, m.in. tych dotyczących konwergencji usług i urządzeń.

Wykorzystując rozwiązania oferowane przez Alcatel-Lucent w architekturze IMS pod nazwą Consumer 4G Communications Solution, operator może uruchomić takie usługi, jak jednokierunkowe połączenie wideo, wideorozmowa, wideokonferencja, videocasting (transmisja wideo do wielu odbiorców), czy dynamiczne dołączanie połączeń wideo do rozmowy głosowej i komunikacji tekstowej.  Co więcej, usługi te są dostępne na wielu urządzeniach, w sieci stacjonarnej i mobilnej, także za pośrednictwem zwykłej przeglądarki WWW (wymagana jest obsługa techniki flash) i mogą być integrowane z dostępem do internetowych serwisów społecznościowych i aplikacji komunikacyjnych, domowych systemów TV, kamer, rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa itp.

Dostępność usług przez przeglądarkę WWW wyposażoną w technikę flash rozszerza zasięg usług na praktycznie wszystkich użytkowników z dostępem szerokopasmowym, stacjonarnym i mobilnym, którzy nie muszą nawet być abonentami IMS. W sieci operatora są wówczas traktowani jak „goście” lub użytkownicy chwilowi, autoryzowani krótkookresowo. Dzięki udostępnianiu interfejsów API, developerzy aplikacji mogą tworzyć innowacyjne usługi, łączące wideo z różnymi aplikacjami internetowymi, także w modelach partnerskich z ich dostawcami, wzbogacone dodatkowo o mechanizmy sieciowe, takie jak lista kontaktów, czy informacje o dostępności i lokalizacji użytkowników.

Internetowe połączenia wideo, realizowane w środowisku sieci komórkowej jako best-effort, nie spełniają zwykle wymagań jakościowych abonentów ze względu na brak w tym trybie ochrony strumieni multimediów, współdzielących ograniczone zasoby radiowe z innym ruchem transmisji danych. IMS zapewnia odpowiednie mechanizmy, umożliwiające zestawianie połączeń gwarantujących QoS (Quality of Service) dla strumieni video w obrębie sieci. Te same rozwiązania są wykorzystywane dla usług Voice

over LTE, streamingu wideo, czy gier sieciowych, także w sieciach 3G HSPA+.

Specyficzną wartością usług oferowanych przez operatora jest jakość i łatwość ich użycia.  Jeden numer wystarcza do nawiązania połączenia w dowolnej formie komunikacji, usługa jest aktywna zawsze, gdy włączone jest urządzenie mobilne z aktywnym dostępem do sieci, połączenie głosowe lub „czat” można „jednym ruchem” przekształcić w wideorozmowę lub skojarzyć z nim jednokierunkowe połączenie wideo.

Czy to się opłaca?

Konkurencja z firmami internetowymi oferującymi wideopołączenia, których model biznesowy opiera się zazwyczaj na kombinacji usług darmowych i płatnych, jest trudna. Atutem przedstawionego powyżej rozwiązania są:

Wdrażając usługi wideokomunikacji operator musi wziąć pod uwagę, że ich przyjęcie zależy w dużym stopniu od modelu biznesowego oraz że typowe podejścia abonamentowe, takie jak opłata miesięczna, mogą w tym przypadku raczej wstrzymywać ich ekspansję, niż ją stymulować. Zwłaszcza, że wideokomunikacja ma wiele wariantów, które można powiązać z innowacyjnym podejściem do rozliczeń: dostęp do wideo w wysokiej rozdzielczości, live streaming, wideokonferencje z torem audio o podwyższonej jakości itp. Istnieje zatem potrzeba uważnej analizy różnych opcji, w której może pomóc modelowanie biznesowe. To zresztą jedna z usług, którą Alcatel-Lucent, opierając się na doświadczeniach i wiedzy placówki badawczej Bell Labs, także świadczy dla swoich klientów.

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją wideo rozwiązania 4G Consumer Communications Solution

[materiał dostarczony przez Alcatel-Lucent Polska, partnera serwisu rpkom.pl, stanowi płatny materiał promocyjny]

Absolwent Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, w 2001 r uzyskał tytuł doktorski w dziedzinie telekomunikacji na tej samej uczelni. Obecnie jest architektem rozwiązań sieciowych w dziale Techniki i Rozwoju Biznesu w firmie Alcatel-Lucent oraz adiunktem w Instytucie Telekomunikacji Politechniki Warszawskiej.

W internecie coraz bardziej popularne stają się aplikacje umożliwiające wideokomunikację a dzięki nowym rozwiązaniom w dostępie radiowym 3G (HSPA+) i 4G (LTE), interfejs ten przestaje być barierą wykorzystania w sieciach komórkowych. Moc obliczeniowa, jakość kamer i ekranów w urządzeniach mobilnych także nie jest już przeszkodą dla realizacji połączeń wideo.

Czas na zmiany?

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów