Klienci chcą sprawdzonych rozwiązań

– Klienci firm telekomunikacyjnych wcale nie szukają rozwiązań innowacyjnych, ale sprawdzonych – stwierdził Leszek Hołda, prezes Integrated Solutions podczas panelu dyskusyjnego „Innowacyjność branży ICT”, który się obył podczas prezentacji raportu TOP200 Computerworlda. W podobnym tonie wyrażała się jeden z jego współdyskutantów, w „cywilu” reprezentujący konkurencyjną grupą telekomunikacyjną. Szef jednego producentów podnosił natomiast wartość nie zorientowanej bezpośrednio na biznes działalności badawczo-rozwojowej

Publikacja: 28.06.2012 11:01

Panel „Innowacyjność w ICT”. Od lewej: Leszek Hołda, Mirosław Suszek, Marzena Tarkowska

Panel „Innowacyjność w ICT”. Od lewej: Leszek Hołda, Mirosław Suszek, Marzena Tarkowska

Foto: Computerworld

Jako przykład Leszek Hołda podał UEFA, na której potrzeby Orange (do tej samej grupy należy Integrated Solutions),  wyposażał studia transmisyjne na stadionach podczas Euro 2012.  – UEFA to wymagający klient, zawsze wybierający produkty z najwyższej półki. Jednak podczas rozmów z nami stwierdzili wprost, byśmy nie próbowali stosować żadnych innowacyjnych rozwiązań. Mamy wybrać takie, które są na rynku obecne co najmniej rok, a my oferujemy je co najmniej od sześciu miesięcy – powiedział  Leszek Hołda.

Według niego to pokazuje, jak różnie rozumieć można słowo innowacja. – Dla UEFA są to rozwiązania efektywne, które przynoszą pożądany efekt, a nie koniecznie nowość  – stwierdził Hołda.

W podobnym tonie wypowiedział się Mirosław Suszek, od niedawna dyrektor ds. operacyjnych i członek zarządu Netii. Stwierdził, że klienci firm telekomunikacyjnych nie są zainteresowani innowacją samą w sobie, a rozwiązaniami, które ułatwiają życie.  – To, oczywiście, w sytuacji kiedy rynek się kurczy wymusza na firmach wprowadzanie nowych, niekonwencjonalnych usług – podkreślił Mirosław Suszek .

Według niego innowacja może być szansą dla operatorów na szukaniu dodatkowych przychodów, czy na obniżenia kosztów. – Przykładem takich działań jest zmiana architektury systemów informatycznych i CRM – mówił Mirosław Suszek.

Andrzej Dulka, prezes zarządu Alcatel-Lucent,  uważa, że obraz innowacyjności polskiej branży telekomunikacyjnej na podstawie tylko tego zestawienia jest bardzo mylący. – Nie bez kozery w Polsce otwiera się wiele centrów badawczo-rozwojowych zagranicznych koncernów z branży ICT. My także w Bydgoszczy mamy takie centrum, gdzie polscy inżynierowie tworzą oprogramowanie dla branży telekomunikacyjnej. To wszystko odbywa się w ramach międzynarodowego koncernu, jakim jest Alcatel-Lucent  i często trudno określić, czy dane rozwiązanie jest innowacją polską, czy nie polską. Tak naprawdę nie ma to jednak znaczenia – mówi Andrzej Dulka.

Także według Leszka Hołdy, statystki dotyczące wydatków na R&D, czy liczby patentów nie są do końca obiektywne. W ostatnim okresie można wskazać wiele przykładów  innowacyjnych rozwiązań z zakresu telekomunikacji w Polsce. Jako przykład Leszek Hołda podał przeprowadzony przez Główny Urząd Statystyczny spis ludności. – Urząd zainwestował w nowoczesne rozwiązanie, dzięki którem ankieterzy nie musieli spisywać danych na papierowych formularzach, i które pozwoliło szybko opracować wyniki – stwierdził Leszek Hołda. Jego zdaniem podobnie jest z takimi projektami jak e-szkoła, czy e-dzienniki. – Innowacja, to także zmiana  – stwierdził Leszek Hołda.

Trochę inaczej postrzega to Andrzej Dulka, według którego innowacja nie musi się wiązać  ze spektakularnym sukcesem finansowym.  A o tym, na ile nowe rozwiązanie zasługuje na miano innowacji świadczy to, czy potem do tego odwołują się inni naukowcy w swych publikacjach . – Trochę postrzegam to przez pryzmat Laboratoriów Bella, gdzie naukowcy opracowali m.in. pierwszy tranzystor, laser, fotokomórkę  czy telefon komórkowy. W tym kontekście zarabianie pieniędzy nie jest tu pierwszym celem korporacji- mówił Andrzej Dulka.

Jednak Leszek Hołda i Mirosław Suszek prezentowali konsekwentnie bardziej pragmatyczne stanowisko. – Przy najbliższych negocjacjach wykorzystam to, że szef Alcatel-Lucent w Polsce mówił, że zarabianie pieniędzy nie jest głównym celem jego firmy – ripostował Leszek Hołda. A Mirosław Suszek stwierdził, że dla firmy telekomunikacyjnej ważniejsza jest liczba udanych wdrożeń danego rozwiązania, niż liczba naukowych odwołań na jego temat.

Jako przykład Leszek Hołda podał UEFA, na której potrzeby Orange (do tej samej grupy należy Integrated Solutions),  wyposażał studia transmisyjne na stadionach podczas Euro 2012.  – UEFA to wymagający klient, zawsze wybierający produkty z najwyższej półki. Jednak podczas rozmów z nami stwierdzili wprost, byśmy nie próbowali stosować żadnych innowacyjnych rozwiązań. Mamy wybrać takie, które są na rynku obecne co najmniej rok, a my oferujemy je co najmniej od sześciu miesięcy – powiedział  Leszek Hołda.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Telekomunikacja
Bezprzewodowy internet rozkwitnie dzięki 5G. Najnowsze prognozy Ericssona
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Telekomunikacja
Aukcja częstotliwości dla sieci 5G rusza 22 czerwca. Kto weźmie udział?
Telekomunikacja
Amazon wprowadza darmowy abonament telefoniczny. Cios w operatorów komórek