Smartfon, tablet czy inteligentny zegarek to już dziś za mało. Przyszłością będą „smart” okulary. Wyścig o to, co będziemy nosić na nosie, właśnie się rozpoczął. Choć batalia o dostarczanie użytkownikom wirtualnego czy rozszerzonego obrazu w postaci gogli VR/AR trwa od dawna, to dzięki Facebookowi oraz Xiaomi wkracza ona na zupełnie nowy poziom.
Czas na wirtualną medycynę i edukację
Gogle VR na dobre zadomowiły się w grach wideo, choć wykroiły dla siebie raczej pewną niszę niż znaczącą część rynku. Ale wirtualna rzeczywistość nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Technologia ta mocno wkracza bowiem do biznesu. W HTC, jednym z liderów branży VR, zwracają uwagę, że tego typu rozwiązania już stosowane są w motoryzacji (projektowanie, szkolenia), przedsiębiorstwach (szkolenia, logistyka, design, konferencje), sztuce (wirtualne muzea), sektorze opieki zdrowotnej (jako element szeroko rozumianej telemedycyny), a także w budownictwie (projektowanie domów, wyposażanie wnętrz), turystyce (wirtualne podróże i zwiedzanie, które stały się popularne zwłaszcza w okresie pandemii), ale także w armii (to tam ta technologia de facto krzepła) czy handlu (np. BMW daje możliwość konfigurowania online samochodu, a następnie wirtualnej jazdy próbnej na torze wyścigowym). O tym, jak dla biznesu technologia VR staje się istotna, może świadczyć niedawne nawiązanie współpracy rodzimego studia Epic VR z koncernem Toyota. – W ramach umowy zrealizujemy projekt aplikacji VR, która będzie wspierać wewnętrzne szkolenia pracowników koncernu motoryzacyjnego. W aplikacji skupiamy się na pokazaniu skutków potencjalnych błędnych decyzji – wyjaśnia Adrian Łapczyński, prezes Epic VR.
To niejedyny projekt polskiej spółki dla branży motoryzacyjnej – wcześniej realizowała już zlecenie dla Mitsubishi. Jak tłumaczy Łapczyński, był to projekt promocyjny, w którym każdy mógł doświadczyć wirtualnej przejażdżki nowym modelem samochodu.
Na poważnie VR wdrażają np. linie lotnicze Emirates. Klienci w goglach mogą wejść do prywatnych, w pełni zamkniętych kabin pierwszej klasy, odwiedzić poczekalnię pokładową samolotu A380 lub zobaczyć w zaciszu swojego domu, gdzie będą siedzieć podczas lotu. – Dążymy do zapewnienia klientom innowacyjnych i wyjątkowych doświadczeń. W 2018 r. byliśmy pierwszymi na świecie liniami, które wprowadzały zaawansowaną technologię web VR – wskazuje Boutros Boutros, starszy wiceprezes Emirates.
Czytaj więcej
Były już smart zegarki i opaski czy inteligentne okulary – teraz czas na bieliznę, która jest w stanie kontrolować nasze zwyczaje i funkcje życiowe.