W samym 2023 roku w branży producentów gier zwolniono 10,5 tys. osób. W 2024 roku zwolnień w sektorze wartym prawie 200 miliardów dolarów jest jeszcze więcej. Dotychczas pracę straciło około 11 tys. osób, ale ta liczba ciągle rośnie. Microsoft, właściciel Xboxa i spółka macierzysta kilku innych studiów, w tym Activision Blizzard, zamknął Tango Gameworks i Alpha Dog Games w maju.
Generatywne systemy AI stworzone przez OpenAI i jego konkurentów przenikają do niemal każdej branży. Jednak branża producentów gier wideo może być tą, którą AI jest gotowa podbić szybko i całkowicie.
Dlaczego producenci gier zwalniają pracowników
Branża gier wideo już dawno przyćmiła potęgę Hollywood, podczas gdy jej siła robocza pozostaje w większości niezrzeszona – zauważa portal Wired. Niedawne badanie przeprowadzone przez organizatorów Game Developers Conference wykazało, że 49 proc. z ponad 3000 respondentów ankiety stwierdziło, że ich miejsce pracy korzysta ze sztucznej inteligencji, a 4 na 5 stwierdziło, że ma wątpliwości natury etycznej co do jej wykorzystania.
Czytaj więcej
Autonomiczni pracownicy AI, którzy będą potrafili między sobą rozmawiać i działać niezależnie od człowieka, odmienią rynek pracy.
AI jest wykorzystywana we wszystkich studiach produkujących gry wideo – od tych największych po najmniejsze. To oznacza mniej pracy dla ludzi i zwolnienia – dotyczy to zarówno artystów, programistów, projektantów i pracowników w całym świecie gier. W najlepszym razie pracownicy odchodzący na emeryturę nie są zastępowani nowymi, w najgorszym studia decydują się na masowe zwolnienia „zbędnych” pracowników.